Ergernis nr 1: te hard rijden

Deze week werd bekend dat mensen zich  in woonwijken het meest ergeren aan hardrijders. Dit blijkt uit de Veiligheidsmonitor van het CBS. Op plek twee staat hondenpoep. Hardrijden  wordt vooral op het platteland irritant gevonden. Zo wil bijvoorbeeld in Emmen 34 procent van de ondervraagden dat de overheid als eerste hardrijders aanpakt, tegenover 12 procent in…

Op de sofa bij de verkeerspsycholoog: zebrapaden

Onze verkeerspsychologen Gerard en Kim schijnen elke week hun licht op gedragingen, issues of vreemde verschijnselen in het verkeer. In deze vierde rubriek: zebrapaden. Zebrapaden. Overstekend verkeer (voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen) heeft er volgens de verkeersregels voorrang. In de praktijk is dit vaak anders. Wáárom stoppen mensen toch zo vaak níet voor overstekend verkeer bij zebrapaden?

MaaS: leer van het verleden en stel nu écht de reiziger centraal

Mobiliteit als service. Focussen op de dienstverlening aan de reiziger boven de doorontwikkeling van techniek. De gedachte is niet nieuw. Al begin jaren 90 traden marketeers toe in de wereld van openbaar vervoer. De kreet ‘de reiziger centraal’ werd het nieuwe paradigma.

Ervaren adviseur Marjolein Brandt na 13 jaar terug bij XTNT

Onze nieuwe collega Marjolein Brandt is gestart bij XTNT. Nou ja, nieuw? Tot dertien jaar geleden werkte Marjolein ook al bij XTNT en ze is weer terug! Ze stelt zich graag (opnieuw) voor. “Mijn naam is Marjolein Brandt en ik vind het geweldig weer terug te zijn op mijn oude nest bij XTNT. Zo’n 20…

Rekeningrijden blijft terugkomen

In de supermarkt is het heel gewoon: schaarse producten zijn duurder. Beprijzing van schaarse ruimte (drukke wegen en spoorlijnen) wil er bij veel Nederlanders niet in. Ook politiek blijft het een gevoelig onderwerp. Toch blijkt elders in de wereld een dynamische taks (hoe drukker, hoe duurder) goed te helpen tegen files. Voorzitter De Graeff van…

De Monitor: streng straffen, werkt dat?

Minister Grapperhaus wil strenge straffen om smartphone-gebruik in het verkeer tegen te gaan. Tot twee jaar gevangenisstraf voor het vasthouden van je telefoon achter het stuur. Gaat dat werken? De Monitor van KRO-NCRV verdiepte zich in deze vraag. Een boeiende reportage met mensen die appen achter het stuur, slachtoffers en deskundigen. Binnen de laatste categorie…

Op de sofa bij de verkeerspsycholoog: bewegende verkeersborden

Onze verkeerspsychologen Gerard en Kim schijnen regelmatig hun licht op gedragingen, issues of vreemde verschijnselen in het verkeer. In deze derde rubriek: bewegende verkeersborden. We komen ze overal tegen: verkeersborden. Voor voetgangers, fietsers, automobilisten. Wit, blauw, met of zonder rode rand, vierkant, rond en driehoekig. Maar, werken al die verkeersborden nou even goed? Nee! Amerikaans…

Ontwerp met een streetviewblik

Het verbaast me zeer. Verkeersontwerpers die wegen en kruisingen nog steeds vooral van bovenaf tekenen. Starend naar de tekentafel, maken ze aan de hand van een rekensom hun ontwerp. Zonder rekening te houden met de automobilist, de fietser of voetganger; die van alles om zich heen ziet, die dingen vindt en voelt. Dat sommige kruispunten…

Druk op het fietspad

In het AD verscheen dit weekend een mooi artikel over het wel en wee van de Nederlandse fietspaden. Drukte, gedrag, snelheidsverschillen, het komt allemaal aan bod. En hoe lossen we het op? Saskia Kluit van de Fietsersbond en XTNT-er Gerard geven hun visie. Lees het hier: Het is te druk

Streng straffen

Als het aan minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) ligt komt er een maximum gevangenisstraf van twee jaar te staan op het vasthouden van de telefoon achter het stuur. Ik werd uitgebreid geïnterviewd over de effecten van deze spierballentaal van de minister. Gaat dit het appen onder automobilisten terugdringen? Lees: Dreiging gevangenisstraf maakt weinig indruk op appende automobilist.

Slimme camera’s tegen appen

Er komen slimme camera’s die appen achter het stuur gaan registreren, waardoor er vervolgens op grotere schaal beboet kan worden. Gaat dit helpen om het appen achter het stuur terug te dringen? XTNT-er Gerard denkt van wel, zo laat hij weten in een reportage van Editie NL.

Wegbeheerders hebben nog te weinig kennis van smart mobility

Smart mobility geeft een keur aan mogelijkheden om reizigers voorafgaand en tijdens hinder op de weg te informeren over alternatieven, maar veel wegbeheerders hebben te weinig kennis om er gebruik van te maken. Dat signaleert verkeerskundig adviesbureau XTNT in een marktverkenning die ze opstelden in opdracht van het Zuid-Hollandse bereikbaarheidsplatform BEREIK! Lees het hele interview…