Druk op het fietspad

In het AD verscheen dit weekend een mooi artikel over het wel en wee van de Nederlandse fietspaden. Drukte, gedrag, snelheidsverschillen, het komt allemaal aan bod. En hoe lossen we het op? Saskia Kluit van de Fietsersbond en XTNT-er Gerard geven hun visie. Lees het hier: Het is te druk

Streng straffen

Als het aan minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) ligt komt er een maximum gevangenisstraf van twee jaar te staan op het vasthouden van de telefoon achter het stuur. Ik werd uitgebreid geïnterviewd over de effecten van deze spierballentaal van de minister. Gaat dit het appen onder automobilisten terugdringen? Lees: Dreiging gevangenisstraf maakt weinig indruk op appende automobilist.

Slimme camera’s tegen appen

Er komen slimme camera’s die appen achter het stuur gaan registreren, waardoor er vervolgens op grotere schaal beboet kan worden. Gaat dit helpen om het appen achter het stuur terug te dringen? XTNT-er Gerard denkt van wel, zo laat hij weten in een reportage van Editie NL.

Wegbeheerders hebben nog te weinig kennis van smart mobility

Smart mobility geeft een keur aan mogelijkheden om reizigers voorafgaand en tijdens hinder op de weg te informeren over alternatieven, maar veel wegbeheerders hebben te weinig kennis om er gebruik van te maken. Dat signaleert verkeerskundig adviesbureau XTNT in een marktverkenning die ze opstelden in opdracht van het Zuid-Hollandse bereikbaarheidsplatform BEREIK! Lees het hele interview…

Aanpassen en berusting

Onze hersenen zijn meesters in het aanpassen. Dat maakt ons mensen evolutionair zo succesvol. Er zitten echter ook nadelen aan. Als we steeds vaker stil komen te staan met ons stalen cocon, passen onze hersenen zich daar ook op aan. In plaats van actief te zoeken naar manieren om te ontsnappen, leunen we lui achterover…

Files verstoren dagindeling

Je staat er niet iedere dag bij stil (of eigenlijk juist wel), maar de file verstoort onze plannen en voorgenomen dagindeling. Omdat we met de auto blijven gaan en files niet meer weg te denken zijn, moeten we onze dag er maar op aanpassen. Een artikel in De Telegraaf, waar XTNT-er Gerard de knuppel maar…

Innoveren vanuit beide hersenhelften

Onze linker hersenhelft staat voor logica, veiligheid, woorden en kennis. De rechter meer voor beelden, gevoel, verbeelding, loslaten en ‘een open mind.’ De stelling van XTNT-er Gerard op het congres Mobility FFWD 2018 was dat innoveren binnen mobiliteit veel te veel vanuit de linker helft wordt aangestuurd en veel te weinig vanuit de rechter. Discussies…

Nog even stuiteren

foto: Rijkswaterstaat Hoe houden we Dordrecht en omgeving bereikbaar tijdens de grote renovatie van de N3? Dat is de vraag waar XTNT dit half jaar antwoord op wil krijgen. Afgelopen maand organiseerden wij in opdracht van Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid de eerste omgevingsbijeenkomst waarin wij samen met onder andere buurgemeenten, ondernemersverenigingen, nood- en hulpdiensten en vervoerders…

eCall moet levens redden

Alle nieuwe auto’s in de EU zijn vanaf 1 april 2018 uitgerust met eCall. Dit systeem alarmeert automatisch hulpdiensten in het geval van een ongeval. Het geeft de locatie, tijd en aantal inzittenden (op basis van ingeklikte gordels) door aan politie, brandweer en ambulance. 112 bellen hoeft dan niet meer. Volgens schattingen gaat dit 2.500…

Terugblik Kenniscafé Smart Mobility (8 februari 2018)

Op 8 februari organiseerde XTNT het Kenniscafé Smart Mobility. In het Louis Hartloopercomplex in Utrecht gingen we samen met verschillende wegbeheerders, overheidsvertegenwoordigers en marktpartijen de discussie aan over de nut en noodzaak van Smart Mobility bij omgevingsmanagement van (grootschalige) wegwerkzaamheden. Deze discussie werd kracht bijgezet door pitches van Jasper de Vries en Lisanne de Wijs…

Ongeluk met zelfrijdende auto

Een dodelijk ongeval met zelfrijdende auto van Uber. Het riep vragen op over verantwoordelijkheid en waar de menselijke kant is gebleven in de stormachtige technische ontwikkelingen van dit moment. De NOS vroeg XTNT-er Gerard al eerder naar deze aspecten.   In het NOS journaal: 

Zelfrijdend maar wie is verantwoordelijk?

Het dodelijke ongeluk van gisteren in de VS met een zelfrijdende auto roept vragen op over hoe veilig de techniek is en wie verantwoordelijk is als het mis gaat. XTNT-er Gerard reageerde voor de NOS: Ongeluk met zelfrijdende auto: leermoment of doordenderen?