En maar links blijven rijden …

Voor velen een grote ergernis, voor anderen een vanzelfsprekendheid: links blijven rijden. De rechter rijstrook is immers niet voor ‘snelle jongens’ en appelleert onvoldoende aan onze gevoelens van vrijheid. In Nederland is het officieel strafbaar, maar als je uit pure frustratie zo’n linksrijder rechts inhaalt, valt de boete voor jou hoger uit. In België is…

27 jaar en al 71 x veroordeeld

Een Belgische vrouw is al 71 keer veroordeeld en heeft een boete open staan van ruim 51.000 euro aan verkeersboetes. Haar rijbewijs is al ingetrokken, maar ze blijft rijden. Een toonaangevende krant interviewde XTNT-er Gerard over dergelijke hardnekkige gevallen. Lees het artikel hier: 27 jaar 71 keer veroordeeld

3,5 kilometer per uur afgeleid

Uit onderzoek van autofabrikant PSA, die onder andere Opel, Peugeot en Citroën in handen heeft, blijkt dat chauffeurs vaak kilometers lang niet op de weg letten. Per uur zouden we gemiddeld 3,5 kilometer ergens anders naar kijken. Lees verder: Het gevaar van afleiding in het verkeer

Even voorstellen: onze nieuwe collega Birgitta!

Mijn naam is Birgitta Jansen en ik werk weer bij XTNT. Weer? Ja, inderdaad: “weer”. Ruim tien jaar geleden verliet ik XTNT om voor mezelf te beginnen als dans-, musical- en yogadocent. Dat ben ik nog steeds en heb nu ook mijn vak als consultant weer opgepakt: mooi staaltje van “Gaan waar anderen niet gaan”,…

Vooruit- en terugblik Ruud

Vanaf 1 februari stop ik mijn actieve rol als directeur van XTNT Experts in Traffic and Transport.  Jolanda Smit – van Oijen en Jasper de Vries nemen dan mijn directierol over. Zij zijn helemaal verweven met het DNA van XTNT en hebben inmiddels ruime ervaring met de dagelijkse leiding van het bureau. Jolanda maakt al…

XTNT krijgt nieuwe directie

Vanaf 1 februari vormen Jolanda Smit – van Oijen en Jasper de Vries de directie van XTNT Experts in Traffic and Transport. Oprichter en huidig directeur Ruud Verdiesen doet een stap terug. Ruud is inmiddels 67 en wil het rustiger aan gaan doen. Ruud verdwijnt niet helemaal van het toneel. Hij blijft als adviseur van…

Harder rijden leidt wél tot meer ongelukken op A12

Het advies van XTNT-er Gerard om op de A12 de maximum snelheid van 130 km/u te verlagen, werd door RWS tegengesproken. Het blijft echter de gemoederen bezig houden: er zijn wel degelijk aanwijzingen dat de snelheid wél met het aantal ongelukken te maken heeft: Lees: Harder rijden leidt tot meer ongelukken op A12.

RWS verlaagt snelheid A12 niet

Enige tijd geleden observeerde XTNT-er Gerard het rijgedrag op de A12 bij Woerden. Er gebeuren hier veel ongelukken. Eén van zijn conclusies was dat de snelheid van 130 km/u hier omlaag moet. Meteen kreeg hij bijval van 2 burgemeesters van aan de A12 gelegen steden. Het leidde ook tot gesprekken tussen RWS en Gerard en…

Marktverkenning Smart Mobility

De wereld van Smart Mobility is continue in beweging en verandert snel. Er worden tegenwoordig in een rap tempo verschillende maatregelen ontwikkeld die ervoor kunnen zorgen dat weggebruikers minder hinder ervaren en op maat gesneden (actuele) informatie over de verkeerssituatie krijgen. Om Zuid-Hollandse wegbeheerders goed op de hoogte te brengen van hoe Smart Mobility kan…

Kleine fietsongelukken melden

Om beter inzicht te krijgen in waar de gevaarlijke plekken in Nederland zijn voor fietsers, wil de fietsersbond dat fietsers ook kleine ongevallen zonder letsel of schade melden via een app. Een nobel streven, maar gaat zoiets werken? Ik werkte mee aan een reportage van RTL 4.

Black spots in Nederland

Nederland telt bijna 1200 rotondes, kruispunten en wegdelen waar in drie jaar tijd minimaal tien ongelukken zijn geregistreerd door politie en Rijkswaterstaat. Deze zogenoemde black spots bevinden zich door het hele land. De onderzoeksredactie van RTL Nieuws bracht ze in kaart. Kijk hier op de interactieve kaart van Nederland waar ze zijn en of ze…

Gemeente, zoek de markt op!

Het gemeentelijke verkeersmanagement is aan het veranderen. Om de bereikbaarheid van steden te blijven garanderen hebben gemeenten niet meer genoeg aan de ‘traditionele’ manieren om verkeer te sturen. Weggebruikers bepalen steeds vaker zelf hun gedrag met behulp van hun eigen persoonlijk ingestelde informatieschermpjes. Het correct aangeven van omleidingen en afsluitingen in navigatiesystemen of bijvoorbeeld Google…