Even voorstellen: onze nieuwe collega Bo!

Ik ben Bo Bos en vanaf november ben ik de nieuwste aanwinst van XTNT. Bij XTNT ga ik als medior adviseur aan de slag met het ondersteunen en uitvoeren van diverse projecten. Mijn loopbaan ben ik, na de Research Master Geography and Planning, begonnen bij de Universiteit Utrecht als docent en onderzoeker. Binnen de Universiteit…

Beton in de verkeersjungle

Het Smakkelaarsveld, de plek met het meeste fietsverkeer van Nederland, is al jaren een bouwplaats en een verkeersjungle. De gemeente Utrecht tracht orde in de chaos te brengen met betonblokken. Maar of het daar nou beter van wordt? Donderdag reed er een bus vol tegenaan. Iedere dag zijn ze een ergernis voor fietsers en mooi…

Spookrijden

Bij Roermond zijn twee doden gevallen bij een ernstig ongeluk met een spookrijder. Het gaat om de bestuurders van de twee auto’s die botsten. Een 26-jarige man uit Polen reed in de verkeerde richting de Roertunnel in en botste frontaal op de auto van een 23-jarige vrouw uit Tilburg. NPO Radio 1 maakte een reportage…

Oproep A12 krijgt steun

Onlangs deed XTNT-er Gerard een oproep om de snelheid op de A12 te verlagen. Daar mag 130 gereden worden en gebeuren zeer veel ongelukken. Het wegbeeld is ronduit chaotisch met veel vrachtverkeer, vier banen en die hoge maximum snelheid. Ik krijg nu steun van twee burgemeesters van gemeenten aan deze weg. Lees:  Burgemeesters willen lagere snelheid…

Bedrijfsleven en de file

Op BNR radio discussieerde XTNT-er Gerard met Patrick Potgraven van de VID en  Wouter Karssen (presentator van De Autowshow) over oplossingen voor de file vanuit het bedrijfsleven. Hij pleit voor een verplichte filevrije-dag voor werknemers, de andere heren zien meer in asfaltsmeren. Een pittige discussie. Luister mee: Zakendoen, het bedrijfsleven en de file! 

slimme snufjes vaak niet gebruikt mercedes benz

Slimme snufjes vaak niet gebruikt

Uit onderzoek van Connecting Mobility blijkt dat veel van de nieuwste technische snufjes die in auto’s zitten nog niet worden gebruikt (Lane Change Merge Aid, Emergency Brake, etc). Dit komt deels doordat automobilisten niet eens weten wat hun auto allemaal kan. Betekent dit dat consumenten beter moeten worden voorgelicht over de mogelijkheden van hun bolide,…

Appen in het verkeer

Het blijft de gemoederen bezig houden: hoe leren we mensen het gebruik van de smartphone in het verkeer af? In het programma Kassa van BNNVARA buigt Koos Spee zich over de vraag wat handhaving kan bijdragen en XTNT-er Gerard over de vraag waarom we de smartphone blijven gebruiken in het verkeer en of en zo ja, hoe we het tij…

Het oranje verkeerslicht

Hoe lang staat een verkeerslicht eigenlijk op oranje (geel)? Hoe reageren automobilisten er op als het licht op oranje springt? Is de ‘geeltijd’ overal in Nederland op elke weg hetzelfde? Kijk mee naar een reportage van Editie NL!

Vrachtwagenstroken en het einde van de schakelauto

Vanochtend sprak XTNT-er Gerard over wat autonieuws met naamgenoot Gerard Ekdom op NPO Radio 2. Gaan speciale vrachtwagenstroken helpen de files te bestrijden, zoals de ANWB voorstelt en rijden we over een paar jaar allemaal in een automaat? Hij is geneigd op beide vragen ‘ja’ te antwoorden, maar of iedere automobilist er blij van wordt…..?! Luister mee: Vrachtwagenstroken…

Voor het zingen de auto uit

Even een luchtig onderwerp tussendoor.  Tenminste als je de boete niet hoeft te betalen. In Canada kreeg een man een forse boete (149 dollar; is ongeveer € 126) omdat hij zat te zingen in zijn auto. Echt waar. Het is te gevaarlijk volgens de Canadese politie. Nog even los van zijn zangkwaliteiten, lijkt ons dit…

Ongelukken filmen

Een zwaar ongeval fotograferen of filmen en vervolgens met de rest van de wereld delen via sociale media. Waarom doen mensen dat? Artikelen in het Algemeen Dagblad: Waarom maken we foto’s van ongelukken? en in het Brabants Dagblad: Verslaafd aan likes! En een reportage van Hart van Nederland (SBS 6): zie hieronder. Fatsoen en redelijkheid verdwijnt als mensen iets kunnen…

Smartphone blijft ‘Serial killer’ in verkeer

Het aantal ongelukken op de weg in Nederland stijgt. In vier jaar tijd steeg het aantal ongelukken op snelwegen met meer dan een kwart. Gebruik van de smartphone is daarbij een belangrijke oorzaak. Minister Blok van Justitie sprak al van verdubbeling van de maximumstraffen; er is nu ook sprake van de mogelijkheid om gevangenisstraffen op te leggen na dit vergrijp in het verkeer. XTNT-er…