Innoveren vanuit beide hersenhelften

Onze linker hersenhelft staat voor logica, veiligheid, woorden en kennis. De rechter meer voor beelden, gevoel, verbeelding, loslaten en ‘een open mind.’ De stelling van XTNT-er Gerard op het congres Mobility FFWD 2018 was dat innoveren binnen mobiliteit veel te veel vanuit de linker helft wordt aangestuurd en veel te weinig vanuit de rechter. Discussies…

Nog even stuiteren

foto: Rijkswaterstaat Hoe houden we Dordrecht en omgeving bereikbaar tijdens de grote renovatie van de N3? Dat is de vraag waar XTNT dit half jaar antwoord op wil krijgen. Afgelopen maand organiseerden wij in opdracht van Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid de eerste omgevingsbijeenkomst waarin wij samen met onder andere buurgemeenten, ondernemersverenigingen, nood- en hulpdiensten en vervoerders…

eCall moet levens redden

Alle nieuwe auto’s in de EU zijn vanaf 1 april 2018 uitgerust met eCall. Dit systeem alarmeert automatisch hulpdiensten in het geval van een ongeval. Het geeft de locatie, tijd en aantal inzittenden (op basis van ingeklikte gordels) door aan politie, brandweer en ambulance. 112 bellen hoeft dan niet meer. Volgens schattingen gaat dit 2.500…

Terugblik Kenniscafé Smart Mobility (8 februari 2018)

Op 8 februari organiseerde XTNT het Kenniscafé Smart Mobility. In het Louis Hartloopercomplex in Utrecht gingen we samen met verschillende wegbeheerders, overheidsvertegenwoordigers en marktpartijen de discussie aan over de nut en noodzaak van Smart Mobility bij omgevingsmanagement van (grootschalige) wegwerkzaamheden. Deze discussie werd kracht bijgezet door pitches van Jasper de Vries en Lisanne de Wijs…

Ongeluk met zelfrijdende auto

Een dodelijk ongeval met zelfrijdende auto van Uber. Het riep vragen op over verantwoordelijkheid en waar de menselijke kant is gebleven in de stormachtige technische ontwikkelingen van dit moment. De NOS vroeg XTNT-er Gerard al eerder naar deze aspecten.   In het NOS journaal: 

Zelfrijdend maar wie is verantwoordelijk?

Het dodelijke ongeluk van gisteren in de VS met een zelfrijdende auto roept vragen op over hoe veilig de techniek is en wie verantwoordelijk is als het mis gaat. XTNT-er Gerard reageerde voor de NOS: Ongeluk met zelfrijdende auto: leermoment of doordenderen?

Communicatieadviseur Amanda Hanse gestart bij XTNT

Communicatieadviseur Amanda Hanse gestart bij XTNT Recent bij XTNT gestart: communicatieadviseur Amanda Hanse. Zij gaat zich bij XTNT bezighouden met communicatie binnen projecten en met de marketing en profilering van XTNT als bureau. Ze stelt zich graag voor! ‘Mijn naam is Amanda Hanse en 1 maart ben ik gestart bij XTNT als communicatieadviseur. 4,5 jaar…

Even voorstellen: onze nieuwe collega Kirsten!

Even voorstellen: onze nieuwe collega Kirsten! Ik ben Kirsten en vanaf maandag 5 maart ben ik gestart met mijn afstudeerstage bij XTNT. De stage is onderdeel van mijn master Gedragsverandering aan de Radboud Universiteit en gaat over routekeuzegedrag van fietsers. Specifiek ga ik onderzoek doen naar de twee fietsroutes richting de Uithof. Er is nu…

Zes trends door verkeerspsycholoog Kim Ruijs

Mobiliteitsgedrag is een belangrijk thema binnen de projecten van XTNT. In 2013 werd onze gedragstak versterkt toen Kim Ruijs als psycholoog bij XTNT kwam werken. Inmiddels zijn er 5 jaren voorbij en heeft zij zich ontwikkeld tot medior adviseur verkeerspsychologie. Wat is haar de afgelopen jaren opgevallen? Ze neemt ons mee in de trends van…

De beleving van Station Utrecht CS

In het praatprogramma U Vandaag van RTV Utrecht sprak XTNT-er Gerard over het nieuwe Utrecht CS. Is dit nu een prima station dat heel geschikt is om de enorme stroom reizigers goed te geleiden, of is het een karakterloze doorvoer-hal zonder sfeer en gespeend van enige warmte? Utrecht CS is ooit gebouwd voor circa 35 miljoen reizigers per jaar. Toch…

Fietsjungle in Amsterdam

Een opmerkelijke zaak van een oud-advocaat tegen burgemeester Van Aartsen. Frank Bakker vindt dat er iets mis is met de fietser in Amsterdam en dus sleept hij de burgemeester voor de rechter. Bakker vindt dat de fietsers in de stad er een puinhoop van maken. De oud-advocaat vindt vanuit een grachtenpand dat de burgemeester adequater…

Mooie fietsenstalling heeft ook nadelen

Utrecht heeft oog voor de fietser. Bij het station verscheen de grootste fietsenstalling van Nederland en deze wordt in de toekomst nog groter. Prachtig, maar het heeft ook nadelen. De afstand naar het perron wordt wel erg groot en je fiets terugvinden is niet zo eenvoudig. Maar er komt nog een ander probleem bij. Haast…