Flirtende forenzen en filedepressies

Flirtende forenzen en filedepressies Het CBS berekende dat de Nederlandse werknemer op gemiddeld 22,6 km van zijn of haar werk woont. In bijna twee derde van de gemeenten vindt iedere werkdag een kleine exodus plaats: daar heeft 70 procent of meer van de in loondienst werkende inwoners zijn baan buiten de gemeentegrenzen (bron: NOS) Zo’n 23 km…

Gedragscode voor fietsers

Gedragscode voor fietsers De ANWB, de Fietsersbond en wielersportbond NTFU willen een speciale ‘gedragscode’ voor op het fietspad. Borden moeten er aan bijdragen dat fietspadgebruikers met verschillende snelheden en in verschillende samenstelling (solisten en groepen) meer begrip voor elkaar op gaan brengen. XTNT-er Gerard was al door de NTFU benaderd om hierover mee te denken.…

Waarom het verkeer steeds sneller gaat als je ouder wordt

Waarom het verkeer steeds sneller gaat als je ouder wordt Het verkeer gaat sneller als je ouder wordt. Deels omdat het ook echt steeds sneller gaat, maar vooral omdat het onder de hersenpan allemaal wat trager gaat verlopen. Dat maakt van ouderen geen standaard brokkenmakers (jongeren in de leeftijdscategorie 18 -24 vormen gemiddeld een veel…

Rijden zonder invloed XTNT

Campagne rijden zonder invloed

Met de campagne Rijden zonder Invloed zijn wij samen met RYD en Keijzer actief in Oost-Nederland. Zo willen we rijden onder invloed van alcohol, drugs en medicijnen (en de gevolgen daarvan) sterk verminderen. Benieuwd hoe we dat doen? Dit filmpje geeft een goede impressie!   https://vimeo.com/224071061

Hoe overleef je zwarte zaterdag?

Hoe overleef je zwarte zaterdag? Vanaf vandaag hebben alle scholen in Nederland vakantie. Niet geaarzeld dus: allemaal de weg op naar het Zuiden. Jengelende kinderen, ruziënde ouders, uren stilstaan, hitte en wanhoop… Een iets ander beeld dan dat ‘follow the sun’ van Sunweb ons voorschotelt. Voer voor psychologen, dat dan weer wel. Luister mee met een gesprek dat…

Strengere straffen voor verkeershufters

Strengere straffen voor verkeershufters Minister Blok van Veiligheid en Justitie neemt in overweging om de maximale straf voor een aantal ernstige verkeersdelicten te verhogen. Dat werd tijd vindt XTNT-er Gerard Tertoolen. Mensen die onmiskenbaar aangeven dat ze hun rijbewijs niet waard zijn en hun auto gebruiken als moordwapen, mogen daar niet te eenvoudig mee weg kunnen komen. De vraag…

Appen even erg als dronken achter het stuur

Appen even erg als dronken achter het stuur “Appen en telefoongebruik zijn misschien nog wel gevaarlijker dan drank, want je bent en afgeleid en niet op de weg aan het letten.” Dat stelt advocaat Hanneke Comans-Diesfeldt in Dit is de Dag. Naast de advocaat waren auto-journalist Carlo Brantsen en XTNT-er Gerard Tertoolen aanwezig. Vandaag eiste de rechtbank in…

Trajectcontrole op provinciale wegen

Het OM laat weten dat in diverse provincies op provinciale wegen trajectcontrole wordt ingevoerd. De controles worden ingevoerd op wegen waar het percentage ongelukken en de risicofactoren hoog zijn en waar vaak te hard wordt gereden. XTNT-er Gerard Tertoolen werkte mee aan een item van Editie NL over dit voornemen. Er zijn ook nadelen aan verbonden. De…

Eindelijk vakantie. Snel de file in!

Stel: je baalt dag in dag uit doordeweeks van die ellendige file naar en van je werk. Wat doe je dan als de lang verwachte vakantie eindelijk is aangebroken? Precies: je zorgt dat je zo snel mogelijk in de file staat naar het zonnige zuiden. Een psychologische analyse van dit wonderlijke fenomeen op Radio 2.…

Waarom het verkeer sneller gaat als je ouder wordt

Eerder schreef XTNT-er Gerard een blog over ouderen in het verkeer. Die was gezien door de redactie van Traffic Radio. Ze belden hem of ze daar op de radio even over konden doorpraten. Een luchtig gesprekje over een serieus onderwerp. Over sneller verkeer, haast, ongeduld, maar vooral over achteruitgang van de hersenen, dat – tenzij…

Ver Weg van de Toekomst

De N329 in Oss werd uitverkoren om de Weg van de Toekomst te worden. De weg moest hét toonbeeld van duurzaamheid en zichtbare vernieuwing worden. Het ging om een energieneutrale weg, verantwoord materiaalgebruik, CO2 bewust bouwen, LED-verlichting, communicatie met de weggebruiker door onder meer de Flowman, faunapassages en quizvragen voor kruisende fietsers. Het kostte miljoenen en…

Niet wachten tot het licht gedoofd is

Het komt volgens ProRail nog te vaak voor dat mensen onder de slagbomen door proberen te gaan, terwijl er al een trein aankomt. Dit gaat vaak fout en omdat er meer treinen gaan rijden, neemt ProRail maatregelen. Daarom komen er slimme camera’s en toezichthouders bij belangrijke overwegen. Een reportage van Editie NL  over een levensgevaarlijk fenomeen.