Kanaries en broodjes op de weg

Vreemde oplossingen om de verkeersveiligheid te verbeteren in Ermelo en Gennep. Een kanariegeel vlak op de weg en barriers en ‘broodjes’ op de rijbaan. Het kan allemaal, maar werkt het ook? Bewoners, weggebruikers en XTNT-er Gerard hebben zo hun twijfels. Kijk hier mee op SBS 6: https://youtu.be/vsTTqR4TvfU

Progressief bekeuren, werkt dat?

De SWOV onderzocht de effecten van een progressief boetestelstel. Hardrijders moeten dan in de toekomst rekening houden met hogere boetes naarmate ze vaker de fout ingaan. Volgens de SWOV kan dit de verkeersveiligheid ten goede komen. In landen als Zwitserland wordt een dergelijk progressief boetesysteem in het openbaar vervoer gehanteerd . Zwartrijders krijgen de eerste keer een boete van ongeveer 100…

XTNT op de landelijke omgevingsmanagementdag

XTNT is dit jaar volop aanwezig op de Landelijke Omgevingsmanagementdag op 22 juni in Den Bosch. XTNT’ers Huib en Jasper zijn de hele dag aanwezig en tijdens verschillende presentaties en workshops geven wij inzicht in ons werk.   Omgevingsmanagement is één van de pijlers van onze organisatie.  Zo werken wij in grote Minder Hinder-projecten zoals…

Eye-tracking in vrachtwagens

Minder ongevallen met vrachtwagens door eye-tracking systeem? Als je 3 seconden je aandacht van de weg houdt, klinkt er een piep. XTNT-er Gerard Tertoolen discussieerde met Jaap Stalenburg van TVM en Elwin Stegema, vrachtwagenchauffeur in ‘Dit is de dag’ van Tijs van den Brink over het nut van deze toepassing. Kun je bijvoorbeeld niet beter scherper toezien op…

Het moet helemaal anders in de stad

Dossier ‘Verkeer in de Stad’ in Verkeerskunde. Experts geven hun visie op wat er mis is met het verkeer in de steden van nu en waar het volgens hen heen moet. XTNT-er Gerard Tertoolen wind er geen doekjes om: het moet helemaal anders! Lees zijn bijdrage: De stadspoorten moeten terug! Laten we daar maar eens mee…

Meer mobiele controles

De politie heeft aangekondigd weer vaker te gaan controleren op snelheid. Er komen meer mobiele flitscontroles, vooral op plekken waar veel ongelukken gebeuren en waar vaak te hard gereden wordt. De politie zegt dat het geen ‘automobilistjes pesten’ of ‘de schatkist spekken is,’ maar allemaal om de veiligheid te doen is. XTNT-er Gerard Tertoolen sprak er over met Gijs Staverman op Radio 2. Gaat…

SWOV onderzoekt afleiding

De SWOV deed mee aan internationaal onderzoek naar afleidende activiteiten tijdens het rijden. Hieronder een korte reactie van XTNT-er Gerard Tertoolen op dit onderzoek voor de NOS én enkele uitkomsten van het onderzoek. Item voor de NOS: Automobilisten 10 procent van de tijd afgeleid, truckers vaker Enkele belangrijke uitkomsten uit het onderzoek: Automobilist is 10% van de…

Had techniek busongeluk voorkomen?

Een schoolreisje naar Londen eindigde in de vroege ochtend in een drama op de Franse snelweg. Elf leerlingen en vijf begeleiders van het Strabrecht College in Geldrop moesten naar het ziekenhuis en ook de buschauffeur is met een traumahelikopter naar een hospitaal in Lille vervoerd. Naar aanleiding van dit drama discussieerden Maarten Steinbuch (TU Eindhoven) en…

Alweer geflitst

Een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen. Toch trappen sommige hardrijders er wel telkens weer in. Sommigen omdat ze toch weer niet opletten, anderen omdat ze boetes gewoon incalculeren. Lees mee in De Telegraaf wat deze mensen beweegt en hoe XTNT-er Gerard Tertoolen over hen denkt. Notoire hardrijders spekken de staatskas alweer geflitst

Psychologie achter de kijkersfile

Het lijkt er op dat ze steeds vaker voorkomen: kijkersfiles. Kennelijk zijn we nieuwsgierig, willen we een graantje meepikken van de ellende van anderen en niks missen nu we toevallig op de plek zijn waar het gebeurt. Dat we daarna onze ervaring kunnen delen via sociale media en aan al onze vrienden kunnen laten zien dat we er bij…

Verklaarbaar, niet goed te praten

Doorrijden na een ongeluk, het gebeurt vaak. Tubantia vroeg mij naar een verklaring van dit gedrag en die kon ik geven. Verklaarbaar betekent natuurlijk op geen enkele manier dat het gedrag acceptabel is. Dat verschil is niet voor iedereen even goed te maken. Vraag aan mij was: waar komt dit gedrag dat zo vaak voorkomt…

Bewust kiezen voor gevaar

Recent verschenen nieuwe cijfers van het CBS over hoe verkeers(on)veilig automobilisten zich (denken te) gedragen. Daaruit blijkt dat veel automobilisten bewust kiezen voor gevaar. Het overgrote deel van de automobilisten zegt te weten dat appen achter het stuur gevaarlijk is. Toch doen velen het. Van de jonge automobilisten komt maar liefst een kwart daar openlijk…