Ergernis en frustratie

Shell deed onderzoek naar ergernissen en frustraties in het verkeer. Niet door mensen te vragen wat hen het meest boos maakt tijdens het rijden, maar door middel van een armband die bij automobilisten bloeddruk, hartslag en dergelijke meet tijdens het rijden. Vooruitlopend op de resultaten van het onderzoek sprak XTNT-er Gerard Tertoolen in het nachtelijke programma…

XTNT op Ecomm en Velo-City

Dit jaar vinden twee grote Europese congressen plaats in Nederland: van 31 mei tot en met 2 juni de Ecomm in Maastricht (link: http://www.ecomm2017.com/) en van 13 tot en met 16 juni de Velo-City in Nijmegen (link https://www.velo-city2017.com/). Op beiden mag XTNT het project Werkgeversplatform Ons Brabant Fietst (https://xtnt.nl/project/werkgeversaanpak-fiets-in-brabant/) presenteren. In opdracht van de provincie…

Trieste cijfers verkeersveiligheid

Ondanks alle campagnes en waarschuwingen, nam vorig jaar het aantal verkeersdoden toe. Er kwamen 629 mensen om in het verkeer; acht meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Onder autobestuurders vielen de meeste slachtoffers (30 procent), waarbij automobilisten tussen de 18 en 25 jaar en boven de 75 jaar het sterkst vertegenwoordigd waren. Er kwamen 231…

Hoe smart worden wij eigenlijk van Smart Mobility

De technische ontwikkeling verloopt exponentieel. Ook binnen mobiliteit. ‘Smart Mobility’ heeft vaste grond onder de voeten gekregen binnen verkeer en vervoer. Wij zijn helemaal vóór de vooruitgang, maar vinden wel dat we wat vaker stil mogen staan bij waar de techniek ons brengt. Daarom deze blog van verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen, die tot nadenken stemt. Lees:…

Toekomstdroom: binnenstad Utrecht autovrij

Utrecht binnen de singels helemaal  autovrij. Voor sommigen een droom, voor anderen een nachtmerrie. Toch is het toekomstbeeld niet zo vergezocht. DUIC (hét nieuwsplatform van Utrecht) verkent samen met XTNT-er Gerard Tertoolen en andere betrokkenen de mogelijkheden. Zou de binnenstad niet enkel en alleen het domein van fiets en voetganger kunnen zijn? Lees het opiniestuk: Utrecht…

Elke dag file is een keuze

In een uitgebreid artikel in het tijdschrift Re-thinking Mobility (een uitgave van Athlon, autoriteit op het gebied van autoleasing) gooit XTNT-er Gerard Tertoolen de knuppel in het hoenderhok. De file dat is een keuze. Voor veel mensen zijn er alternatieven, maar we willen er niet aan. Vloeken in de kerk van de auto-minded forens, maar een waarheid…

Chaos is best veilig

Met het Algemeen Dagblad bekeek XTNT-er Gerard Tertoolen de fietsstromen rond Vredenburg/Smakkelaarsveld/Daalsesingel in Utrecht. Een blik in de chaos die prima functioneert. Prachtig om te zien hoe het allemaal net goed gaat en hoe flexibel zo’n fietssysteem is. Wel af en toe een verontwaardigde blik, maar zo’n ergernis lijkt in een auto veel langer te…

Manifest verkeersveiligheid

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal verkeersdoden stijgt sinds jaren weer. In 2015 vielen er 621 doden in het verkeer. In de twee jaar er voor waren er 570 dodelijke slachtoffers te betreuren. Dat waren de laagste cijfers sinds 1950. Het aantal ernstig gewonden stijgt al sinds 2006. Reden voor 32 organisaties om onder leiding van…

Bertus op zien Norton En Tinus op de BSA

De dagen worden langer, de kou is uit de lucht. Rond Pasen – als het voorjaar echt is aangebroken – trekken motorrijders weer massaal de weg op. En dat is altijd weer even wennen, zowel voor de motorrijders zelf als voor automobilisten. We moeten weer even rekening met elkaar gaan houden, zeker ook in de…

69.000 x 1 km te hard

Het aantal boetes voor kleine snelheidsovertredingen stijgt explosief. Vorig jaar zijn ruim 3 miljoen bekeuringen opgelegd aan mensen die minder dan 5 kilometer per uur te hard reden, blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau. Er werden maar liefst 69.000 bekeuringen uitgeschreven voor 1 kilometer per uur overschrijding van de maximum snelheid. XTNT-er Gerard Tertoolen ging er over in discussie…

Silver IIID Award voor fietsparkeren

Het project ´Bicycle Rules´ heeft de  Silver IIIDaward (Traffic and Public Transports category) van het International Institute for Information Design gewonnen. Als senior adviseur van XTNT (waarvan XTNT-er Gerard Tertoolen niet de oprichter is zoals foutief in het onderstaande artikel staat vermeld), werkte hij aan dit project met Mijksenaar  (Rijk Boerma), de Vrije Universiteit van Amsterdam (Chris Olivers, hoogleraar Cognitieve Psychologie)…

Fietsstraten in alle soorten en maten

In Utrecht komen steeds meer fietsstraten. Nu is XTNT-er Gerard Tertoolen er helemaal vóór om de positie van de fiets te verbeteren, zeker ten opzichte van de auto, maar soms is het middel erger dan de kwaal. In de Koekoekstraat bijvoorbeeld wordt de goedbedoelde fietsstraat gezien als een ideaal circuit voor iedere automobilist met Max Verstappen-aspiraties. Zonder  de…