De geleerde lessen van de Piet Heintunnel

Na een renovatie van zo’n 1,5 jaar is de Piet Heintunnel weer open. Heel fijn voor de weggebruikers en bewoners van Amsterdam, én een grote mijlpaal voor het hele projectteam. En wat zijn er mooie resultaten geboekt!

Even voorstellen… Stagiaire Nine!

Hoi allemaal, ik ben Nine en sinds 1 april werk ik bij XTNT mee als stagiair. Factoren die menselijk gedrag beïnvloeden interesseren mij super erg, evenals hoe wij als mens dan weer invloed kunnen uitoefenen over deze factoren. Om mijn kennis hierover in projecten bij XTNT te kunnen toepassen vind ik super gaaf!

Even voorstellen… Stagiaire Izy!

Hallo allemaal! Ik ben Izy Theunissen, ik zit op dit moment in mijn derde jaar op Breda University of Applied Sciences in de richting Mobiliteit. Oorspronkelijk kom ik uit Maastricht, maar ik woon natuurlijk in Breda op kamers (anders wordt het me een beetje te ver weg!). De komende periode zal ik dus niet alleen veel reizen tussen Breda, Utrecht en Maastricht, maar zal ik me ook bezighouden met mijn onderzoeksstage hier bij XTNT.

Deelresultaten Buurauto-NOOM bekend

Buiten een woonwijk staan meerdere deelauto’s geparkeerd die op afroep naar de eindgebruiker rijden (ook wel Automated Valet Parking (AVP) genoemd). Vervolgens kan de eindgebruiker instappen, en zijn of haar weg zelf vervolgen. De deelauto is volledig elektrisch en functioneert, als die stilstaat, als buurtbatterij. Na drie jaren onderzoeken, ontwikkelen en testen zijn nu de resultaten van het gedragsonderzoek en de maatschappelijke value case bekend. XTNT onderzocht de effecten op verkeersveiligheid en perceptie bij overige verkeersdeelnemers.

Kijktip: Zijn wij verslaafd aan de auto?

XTNT’er Gerard Tertoolen neemt in de NPO-uitzending ‘Dit is de kwestie’van woensdag 12 april 2023 plaats op de bijrijdersstoel om als verkeerspsycholoog antwoord te geven op de vraag: ‘Zijn wij verslaafd aan de auto?’

Ontwikkeling in beweging bij XTNT

XTNT is altijd in beweging en daarmee dus ook al onze collega’s. De ontwikkeling en het begeleiden van onze collega’s staat daarom hoog bij ons in het vaandel. De keuze is reuze als het gaat om het vergroten van kennis over specifieke onderwerpen, evenals het volgen van cursussen om je eigen skills naar een hoger niveau te tillen.

Regionale bereikbaarheidsorganisaties bundelen hun krachten

De komende jaren voert Rijkswaterstaat omvangrijke werkzaamheden uit aan de A27. Onder de vlag van Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN) helpt XTNT werkgevers in het gebied om zo goed mogelijk bereikbaar te blijven tijdens de hinderperiode én om hun mobiliteitsbeleid zo in te richten dat slim en duurzaam reisgedrag onder medewerkers wordt gestimuleerd. Dit doen zij in samenwerkingsverband met Goedopweg en Zuid-Holland Bereikbaar.

Utrecht experimenteert met parkeren op afstand voor 50 bewoners

In samenwerking met XTNT start de gemeente Utrecht een pilot om te experimenteren met parkeren op afstand. Aan XTNT’ers Gerard, John en Sjoerd is het de taak om deze pilot te monitoren en zo te kunnen bepalen wat beter kan voor de deelnemers. In het onderstaande verhaal leest u wat de pilot precies inhoudt en waarom deze in het leven is geroepen.