SWOV onderzoekt afleiding

De SWOV deed mee aan internationaal onderzoek naar afleidende activiteiten tijdens het rijden. Hieronder een korte reactie van XTNT-er Gerard Tertoolen op dit onderzoek voor de NOS én enkele uitkomsten van het onderzoek. Item voor de NOS: Automobilisten 10 procent van de tijd afgeleid, truckers vaker Enkele belangrijke uitkomsten uit het onderzoek: Automobilist is 10% van de…

Had techniek busongeluk voorkomen?

Een schoolreisje naar Londen eindigde in de vroege ochtend in een drama op de Franse snelweg. Elf leerlingen en vijf begeleiders van het Strabrecht College in Geldrop moesten naar het ziekenhuis en ook de buschauffeur is met een traumahelikopter naar een hospitaal in Lille vervoerd. Naar aanleiding van dit drama discussieerden Maarten Steinbuch (TU Eindhoven) en…

Alweer geflitst

Een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen. Toch trappen sommige hardrijders er wel telkens weer in. Sommigen omdat ze toch weer niet opletten, anderen omdat ze boetes gewoon incalculeren. Lees mee in De Telegraaf wat deze mensen beweegt en hoe XTNT-er Gerard Tertoolen over hen denkt. Notoire hardrijders spekken de staatskas alweer geflitst

Psychologie achter de kijkersfile

Het lijkt er op dat ze steeds vaker voorkomen: kijkersfiles. Kennelijk zijn we nieuwsgierig, willen we een graantje meepikken van de ellende van anderen en niks missen nu we toevallig op de plek zijn waar het gebeurt. Dat we daarna onze ervaring kunnen delen via sociale media en aan al onze vrienden kunnen laten zien dat we er bij…

Verklaarbaar, niet goed te praten

Doorrijden na een ongeluk, het gebeurt vaak. Tubantia vroeg mij naar een verklaring van dit gedrag en die kon ik geven. Verklaarbaar betekent natuurlijk op geen enkele manier dat het gedrag acceptabel is. Dat verschil is niet voor iedereen even goed te maken. Vraag aan mij was: waar komt dit gedrag dat zo vaak voorkomt…

Bewust kiezen voor gevaar

Recent verschenen nieuwe cijfers van het CBS over hoe verkeers(on)veilig automobilisten zich (denken te) gedragen. Daaruit blijkt dat veel automobilisten bewust kiezen voor gevaar. Het overgrote deel van de automobilisten zegt te weten dat appen achter het stuur gevaarlijk is. Toch doen velen het. Van de jonge automobilisten komt maar liefst een kwart daar openlijk…

Ergernis en frustratie

Shell deed onderzoek naar ergernissen en frustraties in het verkeer. Niet door mensen te vragen wat hen het meest boos maakt tijdens het rijden, maar door middel van een armband die bij automobilisten bloeddruk, hartslag en dergelijke meet tijdens het rijden. Vooruitlopend op de resultaten van het onderzoek sprak XTNT-er Gerard Tertoolen in het nachtelijke programma…

XTNT op Ecomm en Velo-City

Dit jaar vinden twee grote Europese congressen plaats in Nederland: van 31 mei tot en met 2 juni de Ecomm in Maastricht (link: http://www.ecomm2017.com/) en van 13 tot en met 16 juni de Velo-City in Nijmegen (link https://www.velo-city2017.com/). Op beiden mag XTNT het project Werkgeversplatform Ons Brabant Fietst (https://xtnt.nl/project/werkgeversaanpak-fiets-in-brabant/) presenteren. In opdracht van de provincie…

Trieste cijfers verkeersveiligheid

Ondanks alle campagnes en waarschuwingen, nam vorig jaar het aantal verkeersdoden toe. Er kwamen 629 mensen om in het verkeer; acht meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Onder autobestuurders vielen de meeste slachtoffers (30 procent), waarbij automobilisten tussen de 18 en 25 jaar en boven de 75 jaar het sterkst vertegenwoordigd waren. Er kwamen 231…

Hoe smart worden wij eigenlijk van Smart Mobility

De technische ontwikkeling verloopt exponentieel. Ook binnen mobiliteit. ‘Smart Mobility’ heeft vaste grond onder de voeten gekregen binnen verkeer en vervoer. Wij zijn helemaal vóór de vooruitgang, maar vinden wel dat we wat vaker stil mogen staan bij waar de techniek ons brengt. Daarom deze blog van verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen, die tot nadenken stemt. Lees:…

Toekomstdroom: binnenstad Utrecht autovrij

Utrecht binnen de singels helemaal  autovrij. Voor sommigen een droom, voor anderen een nachtmerrie. Toch is het toekomstbeeld niet zo vergezocht. DUIC (hét nieuwsplatform van Utrecht) verkent samen met XTNT-er Gerard Tertoolen en andere betrokkenen de mogelijkheden. Zou de binnenstad niet enkel en alleen het domein van fiets en voetganger kunnen zijn? Lees het opiniestuk: Utrecht…

Elke dag file is een keuze

In een uitgebreid artikel in het tijdschrift Re-thinking Mobility (een uitgave van Athlon, autoriteit op het gebied van autoleasing) gooit XTNT-er Gerard Tertoolen de knuppel in het hoenderhok. De file dat is een keuze. Voor veel mensen zijn er alternatieven, maar we willen er niet aan. Vloeken in de kerk van de auto-minded forens, maar een waarheid…