Bejaarde XTNT

OUDEREN EN RISICO’S IN HET VERKEER

De afgelopen dertig jaar groeide het aantal 65-plussers met een rijbewijs flink. Had in 1985 53 procent van de mannen een rijbewijs, in 2014 was dit 89 procent. Bij vrouwen ging dit percentage in die tijd van 13 naar 58 procent. Nog wat cijfers: in 2015 was 40% van de dodelijke verkeersslachtoffers ouder dan 65,…

Argus XTNT

NIJNTJE REMT AUTOMOBILISTEN AF

Dick-Bruna borden kunnen het rijgedrag van automobilisten in positieve zin beïnvloeden. Dat toont onderzoek van de SWOV aan. De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, die opdracht tot het onderzoek gaf, wilde weten of die maatregelen ook echt effect hebben op de snelheid. Bij een 50-km weg zonder Dick Bruna-bord schatten bestuurders de eigen snelheid op 49 kilometer…

traffic jam XTNT

ZEN IN DE FILE

Een mooi artikel over frustratie, verveling, berusting, je plas op moeten houden en het sociale dilemma op de snelweg. In RTL Weekend Magazine. Klik hier.

instap XTNT

NS INTRODUCEERT INSTAPZONES

De NS hoopt reizigers beter te spreiden over de trein, door bordjes met ‘instapzone’ op het perron aan te brengen. Op onder andere station Geldermalsen werd daar al mee geëxperimenteerd en XTNT-er Gerard Tertoolen viel daar vooral op dat de trein daar zelden stopte, maar veelal een stuk verder doorreed. Om een dergelijk systeem een…

Fietszadel XTNT

VAN FILE OP DE FIETS

Als stamgast van U Vandaag op RTV Utrecht sprak XTNT-er Gerard Tertoolen over hoe we de file kunnen inruilen voor de fiets. En daarbij kwam ook het project Utrecht inBeweging even aan bod. Dit is hét fietsstimuleringsprogramma van de provincie Utrecht, dat deelnemers beloond, met cadeaus en geld tot wel €175,-, wanneer zij op de fiets…

GEWOONTEDIEREN + WERKZAAMHEDEN = FILES

Volop werkzaamheden op het traject Amsterdam – Almere. Om het straks allemaal te laten doorstromen en over een modern wegennet te beschikken met voldoende capaciteit, is het nu even pijn lijden. Wat er gebeurt met de stroom auto’s en waarom het hier iedere morgen en avond vast staat, is prachtig te zien vanaf viaduct De…

Drukknop XTNT

NOG EVEN OVER DE DRUKKNOPPEN

Het blijft de mensheid bezighouden: werken de drukknoppen bij verkeerslichten nu wel of niet? XTNT-er Gerard Tertoolen sprak er over met Manuela Kemp en Henk Mouwe op radio 5. Conclusie is dat ze meestal wel werken en soms niet meer omdat lussen in het wegdek ze al voor zijn. Toch kun je maar beter wel…

parkeren XTNT

ONDERZOEK NAAR PARKEERGEDRAG

Je kunt overal onderzoek naar doen. Zo ook naar hoe je het beste kunt parkeren op een drukke parkeerplaats. Professor Andrew Velkey liet die kans niet onbenut. Hij bestudeerde allerlei parkeerders en hun (onderlinge) gedrag en bedacht strategieën om psychologisch onderbouwd verantwoord te kunnen parkeren. Persoonlijk denkt XTNT-er Gerard Tertoolen dat er niet één strategie…

omafiets XTNT

TRAUMACHIRURGEN BEZORGD OVER FIETSONGELUKKEN

De Nederlandse Vereniging voor Traumchirurgie (NVT) slaat alarm over het aantal fietsongelukken. Dat is volgens de organisatie flink gestegen. “Dat komt omdat het alsmaar drukker wordt en omdat fietsers roekelozer rijden, minder opletten op drukke punten en meer bezig zijn met hun telefoon dan met het verkeer”, vertelt Pieter Boele van Hensbroek van de NVT.…

Utrecht XTNT

SPECTACULAIRE AFTRAP FIETSBELONINGSPROGRAMMA UTRECHT INBEWEGING

Afgelopen woensdag vond de spectaculaire aftrap plaats van Fietsbeloningsprogramma Utrecht inBeweging. Utrecht inBeweging daagt inwoners uit de provincie Utrecht uit om vaker de fiets of de e-bike te pakken. Wil jij gezonder leven en je fit voelen? En ga je nu nog met de auto naar je werk? Stap op de fiets of e-bike en…

Interview XTNT

TV-MAKERS IN BEWEGING

Adviesbureau Climate Neutral Group bracht onlangs de voetafdruk van BNN-VARA in kaart. Ze rijden met ruim 400 medewerkers (fte) jaarlijks 2 miljoen kilometer en dat kost 464 ton CO2. Dat mag wel wat minder, dachten ze bij de VARA. Daarom bedachten ze een actie om de medewerkers eens te laten nadenken over (en te laten…

jungle XTNT

VERKEER ALS JUNGLE

Belgisch onderzoek wijst uit dat we in het verkeer wel erg makkelijk van rol wisselen. Het ene moment ergeren we ons als fietser aan een automobilist die zijn deur opengooit zonder te kijken; tien minuten later gooien we als automobilist de deur open vlak voor een fietser en vinden we dat die maar moet uitkijken.…