Sharedspace XTNT

SHARED SPACES RUKKEN OP

Een weg zonder verkeersborden, verkeerslichten en wegmarkering. We noemen het ‘shared space,’ een concept dat in de jaren negentig door verkeerskundige Hans Monderman is bedacht. Er zijn in de afgelopen jaren in Nederland zo’n zestig shared spaces ontstaan en er worden er nog acht aangelegd. De gedachte is dat weggebruikers beter gaan opletten als er…

handsfreebellen2 XTNT

VERBEELDING IN HET VERKEER GEVAARLIJK

Handsfree bellen is net zo gevaarlijk als bellen met de telefoon in je hand. Dat heeft de SWOV al enige tijd geleden uitgevonden, maar zij krijgt nu steun van Britse onderzoekers. Psychologen van de Universiteit van Sussex stellen vast dat als er een beroep gedaan wordt op je verbeelding, de afleiding het grootst is. Zij…

wegenmap XTNT

DE N50 BIJ KAMPEN, KWEEKVIJVER VOOR NEGATIEVE EMOTIES

Op uitnodiging van de Stentor wierp XTNT’er Gerard een blik op de N50 tussen Zwolle en Kampen. Met verbazing bekeek Gerard het vreemde stuk weg, waar de automobilist niet weet waar hij aan toe is. De meest vreemde weginrichtingen volgen elkaar op; de snelheid is overal hetzelfde. Oké. als we allemaal relaxed zijn en ons…

image XTNT

INTERVIEW OVER FIETSSTIMULERING: E-BOOK CHANGE IS COOL

De weblog Mobiliteit en Gedrag van het CROW stelt regelmatig vijf vragen aan een expert op het gebied van gedrag en mobiliteit. Onlangs werd onze collega Kim geïnterviewd over het e-book change is cool. Lees hier over het ontstaan, het doel en de do’s en don’t uit het e-book Change is Cool!

hersenen XTNT

GEDRAGSVERANDERING. HOE LANG DUURT ZOIETS?

De gemeente Kampen wil tempo maken. Dagelijks dienen er honderd auto’s minder gebruik te maken van het drukke kruispunt bij het station. Diverse gedragsmaatregelen worden in juni in praktijk getest. En zes maanden later worden de meest succesvolle definitief ingezet. Voer voor verkeerspsychologen. Cees Wildervanck, Dick de Waard en XTNT’er Gerard Tertoolen laten hun licht…

Socialprooftransparant XTNT

ARTIKEL: E-BOOK ‘CHANGE IS COOL’

In Januari brachten wij het e-book ‘Change is Cool’ uit. Een e-book waarin kennis en ervaringen uit 15 fietsstimuleringsprojecten is gebundeld en tips worden gegeven voor het optimaliseren van een fietsstimuleringsproject. In de onlangs verschenen editie van het vakblad Verkeerskunde schreven wij een artikel over het e-book met daarin een aantal belangrijke tips en tricks…

gevaarlijkkruispunt XTNT

REGISTRATIE VAN ONGEVALLEN EN VOORRANG VERLENEN

De registratie van verkeersongevallen op de Nederlandse wegen is volgens VVD en D66 belabberd en dit zorgt er voor dat de verkeersveiligheid ook niet structureel kan worden verbeterd. NPO Radio 1 maakte er een item over. In het item ook aandacht voor de belangrijkste oorzaak van ongelukken: geen voorrang verlenen. Samen met een reporter bezoekt…

Werkgeversplatform XTNT

FIETSSTIMULERING BINNEN BEDRIJVEN!

Fietsende medewerkers bieden vele voordelen voor een bedrijf. Ze zijn fitter, minder vaak ziek, hebben weinig parkeerruimte nodig, hebben geen CO2-uitstoot en staan niet in de file. Als werkgever is het dus slim om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen gaan fietsen in het bedrijf of de organisatie. Maar hoe pak je dit slim…

EditieNL XTNT

REGEN ZET NEDERLAND VAST

Op 23 mei stond er rond 18.15 uur ruim 750 kilometer file, waarmee het de drukste ochtendspits van het jaar tot dan toe was. Normaal staat er op dat tijdstip zo’n 200 kilometer. Oorzaak: regenachtig weer. Hoe komt het toch dat ‘een beetje’ neerslag in staat is de doorstroming zo te ontregelen. Samen met Editie…

hersenfiets XTNT

DE GEEST VAN DE FIETSER

Een ritje op de fiets kost meer denkwerk dan je denkt: op overige verkeersdeelnemers letten, snelheden en afstanden inschatten, daarop anticiperen én op je fiets blijven zitten. Het merendeel gaat automatisch; routine die op zich ook weer gevaar kan opleveren. Het AD van de zaterdag voor Pinksteren bevatte een fraaie fietsbijlage met een grote diversiteit…

file XTNT

HOE VERPLAATS JE EEN FILE?

De N213 wordt ter hoogte van knooppunt Bruinsma verbreed, om ellenlange verkeersopstoppingen rondom de Greenport te lijf te gaan. Maar uit kostenoverwegingen ziet men af van een volledige verbreding. Iets verder op komt dus weer een wegversmalling. Met het drukke verkeer en ons gebrek aan ‘ritsvaardigheid’ belooft dat dus slechts een verplaatsing van de problemen.…

punaise XTNT

PUNAISES OP HET KRUISPUNT

Verkeersdrempels zijn er in vele soorten en maten. Ze roepen vrijwel altijd ergernis op bij automobilisten, maar zijn toch effectief om de snelheid – vooral in woonwijken – enigszins af te remmen. Omdat het aanleggen van een plateau op een kruispunt duur is en trillingshinder kan opleveren, wordt zo nu en dan voor een opbolling…