purchasing XTNT

HET KASSA-SYNDROOM OP DE SNELWEG

Wie kent het gevoel niet: even snel een boodschap doen, kies je weer voor de verkeerde kassa! ‘Dat heb ik weer.” Maar je bent niet de enige met dat gevoel. We denken wel dat wij degene zijn die altijd de langzaamste rij kiezen, maar dat is niet zo. Het is onze perceptie. Op het moment…

trein XTNT

WAAROM LOPEN WE ALTIJD MET DE TREIN MEE?

Het is misschien niet een van de grootste vraagstukken van het leven, maar wel leuk om een keer bij stil te staan. Waarom lopen we altijd mee in de richting van de trein? Op 3FM sprak XTNT-er Gerard Tertoolen er over met Sander Hoogendoorn. De meest praktische reden is dat we vaak niet precies weten…

Telefoon op stoel XTNT

VAN REHAB NAAR RE-APP

We zijn verslaafd aan onze smartphone. Ook in het verkeer kunnen een hoop mensen niet meer zonder. Deze ‘smombies’ tref je lopend, fietsend en in de auto aan. En dat terwijl afleiding in 66 procent van de verkeersongevallen een rol speelt. Om de strijd met sommige smombies aan te gaan, ontwikkelde verzekeraar Interpolis de AutoModus-app:…

ME-bus XTNT

HELPT KLEUR JE AAN ANDER IMAGO?

De Mobiele Eeenheid gaat nieuwe busjes aanschaffen. Deze zullen wit worden in plaats van donkerblauw. Ook krijgen de nieuwe busjes oranje en blauwe strepen op de zijkant, vergelijkbaar met politiewagens. Sommige agenten rekenen er op dat de witte kleur een rustgevende werking heeft op hooligans en andere agressievelingen. Anderen vrezen dat witte busjes juist een…

engine XTNT

MOTORRIJDERS IN DE VAL

Elke motorrijder die de TT van Assen bezoekt, weet het: langs alle toegangswegen naar het circuit controleert de politie. Toch ontstaat er ieder jaar een bonnenregen. Twee verkeerspsychologen, Karel Brookhuis en XTNT-er Gerard Tertoolen, buigen zich over de vraag hoe die snelheidsduivels er toch telkens weer intuinen. Over groepsdruk, zelfoverschatting, modelling en meer. Klik hier…

snelweg XTNT

POLITIE ZIET GEEN GEVAAR IN 130 KM/U

De Nationale Politie heeft zich gebogen over de aanrijdingen van de afgelopen jaren en concludeert op basis van die cijfers dat het verhogen van de snelheid naar 130 kilometer per uur geen negatieve gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid. Goed nieuws voor scheurijzers, zo lijkt het. Maar die conclusie lijkt onder meer hoogleraar Bert van Wee…

50KM XTNT

DE ONDRAAGLIJKE LICHTHEID VAN DE FILE

Wat gebeurt er met ons als we weer eens vast komen te staan in de file? Emoties als irritatie, frustratie, onmacht en verveling strijden om de eerste plaats als we letterlijk en figuurlijk geen kant meer op kunnen. Een klein stukje van onze hersenen, de insula geheten, lijkt dan de meest dominante rol te spelen…

Cop XTNT

VERKEERSONVEILIGHEID DOOR MINDER HANDHAVING

Dat er in 2015 voor het eerst in jaren meer verkeersdoden zijn gevallen in Europa komt onder meer doordat er minder gehandhaafd wordt, meldt de SWOV op basis van Europees onderzoek. In Nederland vielen er vorig jaar voor het eerst sinds 2001 meer verkeersdoden. Ook in heel Europa is een stijging waar te nemen. Volgens…

bikes XTNT

BLOG: ‘FIETSPARKEREN BUITEN DE LIJNTJES’

De fiets is het slachtoffer van haar eigen succes! Steeds meer fietsen op straat, wat betekent dit voor fietsparkeren? U leest het in de blog ‘Fietsparkeren buiten de lijntjes’ van XTNT’er Kim Ruijs.  Blog: ‘Fietsparkeren buiten de lijntjes’

kid XTNT

MOBILE CITY #2: FIETSERS VERSUS VOETGANGERS

XTNT’er Kim Ruijs is uitgenodigd om deel te nemen aan een discussie over Fietsers versus Voetgangers (Mobile City #2). Tijdens de discussie wordt de wisselwerking tussen fietsers en voetgangers besproken. Hoe gaan zij in het verkeer met elkaar om? Hebben zebrapaden op fietspaden nut als fietsers niet stoppen? Moet de stad anders worden ingericht? Verschillende…

Sharedspace XTNT

SHARED SPACES RUKKEN OP

Een weg zonder verkeersborden, verkeerslichten en wegmarkering. We noemen het ‘shared space,’ een concept dat in de jaren negentig door verkeerskundige Hans Monderman is bedacht. Er zijn in de afgelopen jaren in Nederland zo’n zestig shared spaces ontstaan en er worden er nog acht aangelegd. De gedachte is dat weggebruikers beter gaan opletten als er…

handsfreebellen2 XTNT

VERBEELDING IN HET VERKEER GEVAARLIJK

Handsfree bellen is net zo gevaarlijk als bellen met de telefoon in je hand. Dat heeft de SWOV al enige tijd geleden uitgevonden, maar zij krijgt nu steun van Britse onderzoekers. Psychologen van de Universiteit van Sussex stellen vast dat als er een beroep gedaan wordt op je verbeelding, de afleiding het grootst is. Zij…