step XTNT

50 ZELFRIJDENDE AUTO’S OP DE A2

De A2 was in de ochtend van 16 maart even het decor van de eerste grote test met semi-zelfrijdende auto’s op de openbare weg in Europa. Ruim vijftig auto’s van onder meer Volvo, Hyundai, Toyota, Mercedes en Tesla gingen in colonnes van zes de weg op, om te ervaren hoe het is om een auto…

WegenWacht XTNT

18 MAART: GRATIS AUTOCHECK VELSERTUNNEL

Vrijdag 18 maart staan wegenwachten, ANWB-vrijwilliger en Rijkswaterstaat klaar om auto’s te controleren op mogelijke gebreken. Kleine problemen worden ter plekke verholpen terwijl de automobilisten genieten van een kop koffie. Met de actie willen de ANWB en Rijkswaterstaat aandacht vragen voor de renovatie van de Velsertunnel vanaf 15 april. De tunnel gaat dan negen maanden…

borden XTNT

5 JAAR 130 KM/H: WAT HEEFT HET ONS GEBRACHT?

Het is vijf jaar geleden dat er ‘een doorbraak’ plaatsvond op de Nederlandse snelwegen. We mochten (toen nog als proef) voor het eerst 130 km/u gaan rijden. Wat heeft het ons in die tijd gebracht? Nauwelijks reistijdwinst, hogere brandstofkosten, meer uitstoot en wellicht ook meer onveiligheid. In ieder geval meer onduidelijkheid, want het is een…

stoplicht_op_oranje XTNT

HALVE SECONDE LANGER ORANJE

Het verkeerslicht springt op oranje: doorrijden of stoppen? Deze vraag hield de media bezig op 3 maart 2016. Een halve seconde extra ‘geeltijd’ zou volgens onderzoek veel meer mensen laten stoppen. Kortom, meer tijd om logisch na te denken en in alle redelijkheid te remmen en braaf te wachten tot je weer aan de beurt…

Auto XTNT

RITSEN; WE SNAPPEN HET, MAAR HET VOELT NIET GOED

Het principe van ritsen is eenvoudig: verdwijnt er een rijstrook, dan gaan we om en om verder. Dat het zo werkt, begrijpen we ook wel, maar in de praktijk voelt het toch alsof er auto’s willen voorkruipen. En dat roept weerstand op. Ratio versus emotie, zoals zo vaak in het verkeer. Bekijk hier een reportage van…

BodW XTNT

BEELDBUIS-VOYEURISME IN HET VERKEER!

We zijn gek op Reality TV. Van ‘Boer Zoekt Vrouw’ tot ‘Wie is de Mol’ en ‘Expeditie Robinson’, tot duizend-en-een talentenjachten. Het verkeer kon natuurlijk niet achterblijven en heeft zijn eigen beeldbuis-voyeurisme gecreëerd. Waarom kruipen we zo graag ‘in de auto’ bij stuntelende en roekeloze chauffeurs in programma’s als ‘De slechtste chauffeur’ of ‘Blik op…

lucht XTNT

PRESENTATIE A9 GAASPERDAMMERWEG BIJ VAZO LEDENBORREL

Afgelopen donderdag was de maandelijkse ledenborrel van bedrijvenvereniging VAZO. Op het programma stond een presentatieover de verbreding en ondertunneling van de A9 Gaasperdammerweg. XTNT voert samen met Kragten het mobiliteitsmanagement uit voor dit project. Met die inzet beperken we de verkeershinder tijdens de werkzaamheden aan de A9. De ledenborrel vond plaats bij IKEA Amsterdam in…

coenecoopje XTNT

PR-CAMPAGNE HEFBRUG WADDINXVEEN VAN START!

Adviseurs Joep, Gerard en Matthijs zijn namens XTNT met het project ‘Hefbrug Waddinxveen’ betrokken bij de verkeersafwikkeling rond de hefbrug in Waddinxveen. Wanneer de hefbrug geopend is, ontstaan lange files die het centrum van Waddinxveen ontsieren. XTNT is gevraagd om deze files te lijf te gaan. Met een combinatie van verkeerskundige maatregelen en gedragsmaatregelen geeft…

smartphone XTNT

CAMPAGNEFABRIEK: JONGEREN GAAN SMARTPHONE TE LIJF

Driekwart van de Nederlandse jongeren gebruikt de smartphone tijdens het fietsen en dat leidt tot een hoger ongevalsrisico. XTNT en Team Alert werken met de Campagnefabriek aan een programma om leerlingen zelf te laten nadenken over de gevolgen van smartphonegebruik op de fiets en mogelijke manieren voor het verminderen hiervan. De leerlingen bedenken een campagne…

GTbijEditieNL XTNT

“GA RECHTDOOR, HET WATER IN”

Het klinkt als het begin van een slechte limerick: Een vrouw uit het Gelderse Wijhe besloot op advies van haar navigatie het water in te rije… Maar het gebeurde dus echt. De vrouw volgde de aanwijzingen van haar navigatiesysteem op, maar had niet in de gaten dat de veerpont aan de overkant van de rivier was.…

Campagnefabriek XTNT

WAT HEBBEN DE JONGEREN BEDACHT? DE CAMPAGNEFABRIEK

Vanmiddag wordt het educatieprogramma De Campagnefabriek door de Stadsregio Amsterdam, politie, XTNT, TeamAlert en SWZW op het Clusius College gepresenteerd. Voor De Campagnefabriek ontwikkelen jongeren op school hun eigen campagne om smartphonegebruik op de fiets tegen te gaan. Wij zijn erg benieuwd en hebben er zin in! Bekijk hier het promotiefilmpje!

wachtenvoorrood XTNT

NUTTELOOS WACHTEN VOOR ROOD

Verkeerslichten worden in Nederland te weinig gecontroleerd. Uit nieuw onderzoek blijkt dat de helft van de wegbeheerders na het plaatsen van een verkeerslicht er nauwelijks meer naar omkijkt. Dat leidt tot ergernis, langer wachten dan nodig en zelfs ongelukken. Gerard praat er over met Manuëla Kemp op Radio 5. Hoe erg is het om even…