Zonder invloed XTNT

KICKOFF CAMPAGNE MET VALERIO ZENO

Tijdens de ‪#‎Vierdaagsefeesten‬ van 16 t/m 22 juli is het ‪#‎rijdenzonderinvloed‬ campagneteam dagelijks in de stad en bij de stand aan de Waalkade in Nijmegen te vinden. Bezoekers kunnen in de 3D-Tripping simulator stappen en via een groot scherm kunnen omstanders meekijken. Ook worden er door mobiele teams alcohol- en drugstesten afgenomen. Wanneer je clean…

header XTNT

WIE IS ER BANG VOOR DE BOZE WOLF?

Angst is een van onze meest basale emoties. In de strijd om te overleven is het verreweg het meest efficiënte instrument dat we hebben. Het is daarom ook een geliefd mechanisme om mensen te beïnvloeden. In politiek, religie en opvoeding wordt angst dan ook veelvuldig en effectief ingezet. Ook in verkeersveiligheidscampagnes wordt angst ingezet bij…

tractor XTNT

TRACTOREN OP DE WEG

Tractors; een noodzaak voor boeren, een ergernis voor veel automobilisten, een gevaar voor fietsers. Waar kunnen ze dan het beste rijden? De Christen Unie en de SGP zien wat in het plan om de tractors weg te halen van de parallelwegen en toe te laten op de provinciale wegen. Er zijn wel meer passeerstroken nodig,…

Buiteland XTNT

VOORBEREIDEN OP LANGE FILES

Vakantiegangers die deze zomer met de auto de zon opzoeken, moeten zich opmaken voor een vermoeiende tocht met ellenlange files. Door de terrreuraanslagen en de aanhoudende dreiging wordt verwacht dat miljoenen Europeanen méér dan vorig jaar over de weg reizen. Dan zijn er ook nog eens volop werkzaamheden gepland in de landen waar de vakantiegangers…

purchasing XTNT

HET KASSA-SYNDROOM OP DE SNELWEG

Wie kent het gevoel niet: even snel een boodschap doen, kies je weer voor de verkeerde kassa! ‘Dat heb ik weer.” Maar je bent niet de enige met dat gevoel. We denken wel dat wij degene zijn die altijd de langzaamste rij kiezen, maar dat is niet zo. Het is onze perceptie. Op het moment…

trein XTNT

WAAROM LOPEN WE ALTIJD MET DE TREIN MEE?

Het is misschien niet een van de grootste vraagstukken van het leven, maar wel leuk om een keer bij stil te staan. Waarom lopen we altijd mee in de richting van de trein? Op 3FM sprak XTNT-er Gerard Tertoolen er over met Sander Hoogendoorn. De meest praktische reden is dat we vaak niet precies weten…

Telefoon op stoel XTNT

VAN REHAB NAAR RE-APP

We zijn verslaafd aan onze smartphone. Ook in het verkeer kunnen een hoop mensen niet meer zonder. Deze ‘smombies’ tref je lopend, fietsend en in de auto aan. En dat terwijl afleiding in 66 procent van de verkeersongevallen een rol speelt. Om de strijd met sommige smombies aan te gaan, ontwikkelde verzekeraar Interpolis de AutoModus-app:…

ME-bus XTNT

HELPT KLEUR JE AAN ANDER IMAGO?

De Mobiele Eeenheid gaat nieuwe busjes aanschaffen. Deze zullen wit worden in plaats van donkerblauw. Ook krijgen de nieuwe busjes oranje en blauwe strepen op de zijkant, vergelijkbaar met politiewagens. Sommige agenten rekenen er op dat de witte kleur een rustgevende werking heeft op hooligans en andere agressievelingen. Anderen vrezen dat witte busjes juist een…

engine XTNT

MOTORRIJDERS IN DE VAL

Elke motorrijder die de TT van Assen bezoekt, weet het: langs alle toegangswegen naar het circuit controleert de politie. Toch ontstaat er ieder jaar een bonnenregen. Twee verkeerspsychologen, Karel Brookhuis en XTNT-er Gerard Tertoolen, buigen zich over de vraag hoe die snelheidsduivels er toch telkens weer intuinen. Over groepsdruk, zelfoverschatting, modelling en meer. Klik hier…

snelweg XTNT

POLITIE ZIET GEEN GEVAAR IN 130 KM/U

De Nationale Politie heeft zich gebogen over de aanrijdingen van de afgelopen jaren en concludeert op basis van die cijfers dat het verhogen van de snelheid naar 130 kilometer per uur geen negatieve gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid. Goed nieuws voor scheurijzers, zo lijkt het. Maar die conclusie lijkt onder meer hoogleraar Bert van Wee…

50KM XTNT

DE ONDRAAGLIJKE LICHTHEID VAN DE FILE

Wat gebeurt er met ons als we weer eens vast komen te staan in de file? Emoties als irritatie, frustratie, onmacht en verveling strijden om de eerste plaats als we letterlijk en figuurlijk geen kant meer op kunnen. Een klein stukje van onze hersenen, de insula geheten, lijkt dan de meest dominante rol te spelen…

Cop XTNT

VERKEERSONVEILIGHEID DOOR MINDER HANDHAVING

Dat er in 2015 voor het eerst in jaren meer verkeersdoden zijn gevallen in Europa komt onder meer doordat er minder gehandhaafd wordt, meldt de SWOV op basis van Europees onderzoek. In Nederland vielen er vorig jaar voor het eerst sinds 2001 meer verkeersdoden. Ook in heel Europa is een stijging waar te nemen. Volgens…