Voorbereiden op Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030?

Is er binnen je gemeente of regio een verkeersknelpunt waar weggebruikers niet doen wat je van ze verwacht, waar (bijna) ongelukken gebeuren, of waar klachten over de veiligheid zijn? Wil je kennis opdoen over verkeersgedrag en gedragsbeïnvloeding in relatie tot het ontwerp van infrastructuur? Of ben je benieuwd hoe je met de human factors verkeersgedrag…

Op de sofa bij de verkeerspsycholoog: rijden onder invloed

Complex probleem vraagt om complexe aanpak Onze verkeerspsychologen Gerard, Kim en Kirsten schijnen regelmatig hun licht op gedragingen, issues of vreemde verschijnselen in het verkeer. In rubriek gaat het over alcohol in het verkeer en dan in het bijzonder over jongeren die drinken en daarna achter het stuur stappen. De cijfers en de effecten De…

Op de sofa bij de verkeerspsycholoog: VROEMPOEN, wel of niet doen?

Onze verkeerspsychologen Gerard, Kim en Kirsten schijnen regelmatig hun licht op gedragingen, issues of vreemde verschijnselen in het verkeer. In deze rubriek gaat het over rekeningrijden en verdergaande variabilisatie van autokosten. (tekening: R.H. Visser, Tilburg) Arjen Lubach is deze week in de bres gesprongen voor rekeningrijden. Hij noemt het Vroempoen en volgens de VPRO-man is…

Op de sofa bij de verkeerspsycholoog: doorrijden na een ongeluk

Onze verkeerspsychologen Gerard, Kim en Kirsten schijnen regelmatig hun licht op gedragingen, issues of vreemde verschijnselen in het verkeer. In deze rubriek: waarom rijden mensen door na een ongeluk? Je moet er niet aan denken dat jij degene bent die een ongeluk veroorzaakt. Maar stel je voor dat dit tóch gebeurt, en dat je net…

Niet filmen maar helpen!

Bijna 90 procent van de Nederlanders vindt het niet kunnen wanneer omstanders gewonden filmen na een ongeluk, toch zou één derde van de Nederlanders de filmers van ongevallen niet vragen om te stoppen. Het Rode Kruis start een campagne om mensen te doordringen van het feit dat het filmen van een ongeluk ongepast is. XTNT-er…

Is retourtje NY even schadelijk als jaar geen vlees?

In de rubriek ‘feit of fictie’ de vraag ‘retourtje New York staat gelijk aan een jaar geen vlees eten’.  Kun je een vliegreis ‘goed maken’ door je op een ander vlak milieuvriendelijk te gedragen? XTNT-er Gerard legt uit dat dit soort compensaties zich vooral in onze hersenen afspelen. Luister maar: https://xtnt.nl/wp-content/uploads/2018/10/87363-Fof_1_retourtje_New_York_staat_gelijk_aan_een_jaar_geen_vlees_eten.mp3

Tegen-intuïtieve technieken

Al jaren op rij is het aantal dodelijke ongelukken met een scootmobiel erg hoog. Per 100.000 gebruikers vallen er 15 tot 22 keer meer doden dan met de fiets. En 4,5 tot 7 keer zoveel doden als met de auto. Veelal wordt gewezen op de hoge leeftijd van de meeste gebruikers, maar er zijn aanwijzingen…

Smart Mobilitydirecteur Kai Feldkamp maakt overstap naar XTNT

Kai Feldkamp, voorheen bij Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het programma Smart Mobility, is per 1 oktober gestart bij XTNT. Kai vormt met Jasper de Vries en Jolanda Smit – van Oijen de directie. Bij Rijkswaterstaat heeft Kai smart mobility toepasbaar gemaakt. Vergezichten en toekomstgedachten worden interessant als je er een duidelijk handelingsperspectief aan koppelt. In zijn…

Rijden zonder Invloed

Dave Roelvink, realityster, dronk veel te veel en kroop toch achter het stuur. Veel te hard rijden en ander onverantwoord verkeersgedrag was het gevolg. Hij werd aangehouden. Zijn straf bestond onder meer uit het volgen van een cursus, een gesprek met een psycholoog en een confrontatie met nabestaanden van een verkeersongeluk waarbij drank in het spel…

Files nemen toe

Aan de filegroei op de Nederlandse wegen komt maar geen einde, zo blijkt.