Gepubliceerd op 20-01-2023 om 15:30
Online Challenge: Van klantreis naar advertentiecampagne
Alleen ben je sneller, samen kom je verder. Afgelopen maanden werkten we samen met vijf studenten van de opleiding Communicatie van de Fontys Economische Hogeschool aan een online challenge. Zij gingen aan de slag met het uitwerken van onze klantreis (customer journey) en werkten op basis daarvan een mooie online campagne uit. Maar hoe zit zo’n samenwerking nu precies in elkaar en wat komt er allemaal bij kijken?
De reis naar de online advertentie campagne begon in september ’22 met een eerste kennismaking op locatie. Want een samenwerking is natuurlijk veel fijner als je elkaar kent en op de hoogte bent. Met de uitwisseling van ideeën en het stellen van vragen kwam er meer helderheid over de precieze opdracht en wat XTNT met de campagne wilde bereiken. Hierover later meer.

Van onbekend met XTNT naar opdrachtgever
Om het uiteindelijke doel van de advertentiecampagne te bereiken, duiken we eerst in onze customer journey om deze verder uit te werken. Oftewel, welke reis leggen onze (mogelijke) klanten af tussen het moment dat zij XTNT voor het eerst zien en uiteindelijk onze opdrachtgever zijn? Met zowel online meetings als fysieke sessies op ons kantoor in Utrecht, sparren we samen met de studenten over onze klantreis. Deze reis vormt namelijk de basis voor de advertenties die later live gaan.
Leren, leren en nog eens leren
Na de nodige input te vergaren en een beeld te vormen van onze customer journey, is het voor de studenten tijd om de fijne kneepjes van online adverteren te leren. In een twee weken durende social media bootcamp worden zij meegenomen in de verschillende kanalen en de mogelijkheden die hierin te vinden zijn. Want ja, zo’n campagne moet immers wel aansluiten op de doelgroep en passend zijn voor het uiteindelijke doel.
De lancering
En dan is het in het nieuwe jaar tijd om de campagne live te laten gaan, met als doel zoveel mogelijk zichtbaarheid realiseren. Door het plaatsen van een reeks advertenties op LinkedIn met daarin centraal onze thema’s, laten we de buitenwereld zien wat we vanuit XTNT allemaal kunnen betekenen voor onze opdrachtgevers. Aangevuld met advertenties op Google genereren we nog meer verkeer naar onze website.
Kansen genoeg
Met maar liefst 35.000 weergaven van onze advertentie alleen al op LinkedIn, kunnen we wel zeggen dat we super zichtbaar zijn tijdens het draaien van campagne. Nu we in de eerste twee weken van januari hebben geproefd van online adverteren, zien we mooie kansen om in de toekomst nóg meer mensen kennis te laten maken met het leukste adviesbureau van Utrecht. Door XTNT voor te stellen aan nieuwe mensen, willen we ook hen in beweging brengen.