Nergens ter wereld fietsen we zoveel als in Nederland, en de groei is er nog lang niet uit. Fietsen, maar ook lopen, nemen een steeds groter deel van de verplaatsingen in de stad voor hun rekening. Op lange afstanden groeit de populariteit van de e-bike en de speed pedelec biedt kansen voor nog langere afstanden. Fietsen en lopen geven ruimte voor gezond en prettig leven in de stad en daarbuiten en bieden een uitstekend alternatief voor de auto.
Maar de ene fietser is de andere niet. Op de e-bike naar het werk, met de bakfiets door de stad naar de kinderopvang of met de (race)fiets over een recreatieve route. We rijden met diverse soorten fietsen over een fietsstraat, snelfietsroute of fijnmazig netwerk in de stad. XTNT adviseert over hoe om te gaan met diversiteit en drukte op routes en de realisatie van goede en veilige fietsinfrastructuur. We snappen de fietser maar ook de fietsinfrastructuur. En omdat fietspaden en -parkeerplaatsen in de grote steden echt vol beginnen te raken, verdient ook het samenspel van fietsen, openbaar vervoer en lopen toenemend de aandacht. De voetganger is daarin vaak – ten onrechte – nog wat onderbelicht in de stedelijke inrichting. Maar wij zien de voetganger een steeds belangrijkere rol krijgen in de mobiliteitstransitie. Denk aan het te voet afleggen van de last mile vanaf een hub of het met crowdmanagement aantrekkelijker maken van lopen in drukke steden.
Fietsen is populair en lopen ook steeds meer. Toch is er volop ruimte voor verbetering. XTNT helpt overheden, werkgevers en parkmanagementorganisaties bij het vormgeven van fietsstimuleringsprogramma’s en -beleid. Belangrijke voorwaarde is samenspel tussen verschillende vakgebieden/afdelingen binnen organisaties, en vervolgens vaak ook onderlinge samenwerking tussen partijen. Het organiseren van dit samenspel en beweging bij partijen is in ons werk een belangrijk onderdeel. Als de procesmatige randvoorwaarden zijn ingevuld, benutten we onze ruime ervaring en gedrags- en communicatiekennis om mensen letterlijk in beweging te brengen. We werken hiervoor samen met partners op gebied van communicatie, app-bouw en e-bike probeerweken.