Steekwoorden
HOV, tracéstudie, infrastructuur, ontwerp
Het project
Eén van de eerste projecten voor hoogwaardig openbaar vervoer was de Zuidtangent van Amsterdam Zuidoost via Amstelveen naar Schiphol, Hoofddorp en Haarlem. Inmiddels is het netwerk van HOV-lijnen uitgebreid en opgegaan in R-net. Het tracé van de HOV-lijn loopt grotendeels over vrije busbanen maar rijdt in Amstelveen deels samen met het overige verkeer. Dit geeft doorstromingsproblemen, die de komende jaren toe zullen nemen door de geplande ombouw van de A9 en de bouw van een nieuw busstation.

XTNT verrichte een studie naar de verbeteringsmogelijkheden van het oost-westtracé door Amstelveen. Behalve lijn 300 (de Zuidtangent) is ook gekeken naar lijn 358, die deels dezelfde route volgt. De bestaande tracés van beide lijnen zijn samen met andere routes en mogelijkheden beoordeeld op zaken als vervoerwaarde, rijtijd, overstapmogelijkheden, comfort, kosten en realiseerbaarheid.
Rol van XTNT
XTNT voerde onderzoek en analyses uit en organiseerde twee workshops. In deze workshops is met een aantal betrokkenen van zowel de gemeente, de Stadsregio Amsterdam en de vervoerder gekeken naar wensen en eisen (workshop 1) en is een beoordeling uitgevoerd (workshop 2). Dit heeft geresulteerd in een gedragen eindadvies om uit te gaan van het bestaande tracé met enkele verbeteringen.