Steekwoorden
Verkeersontwerp, bebording, wayfinding, verkeersmanagement, verkeersveiligheid, gedrag
Het project
Als de brug ter hoogte van de Zandkreekdam bij Goes open gaat kunnen automobilisten via de bypass (tweede brug) van het sluizencomplex verder rijden. Ondanks allerlei verwijzingen en bebording blijven veel automobilisten wachten voor de openstaande brug en blokkeren ze soms de doorgang naar de bypass. Ongeduldige automobilisten die wel van het bestaan van de tweede brug afweten rijden vervolgens tegen de rijrichting in langs de wachtrij om alsnog de bypass op te rijden. Dit levert gevaarlijke situaties op. De provincie Zeeland heeft XTNT gevraagd de situatie vanuit onze gedragskennis te beoordelen en te komen met ‘quick-wins’ om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Rol van XTNT
XTNT heeft op een drukke zomerdag de verkeerssituatie en het gedrag van de weggebruikers geobserveerd en heeft met omwonenden gepraat. Door de kijken hoe de weggebruikers de situatie en de weg daar naartoe beleven en waarnemen kwamen we tot een aantal aanbevelingen. Zo bleek dat de markering ter hoogte van de bypass misleidend en niet duidelijk was, leek het door de bebording de bedoeling dat je voor de gesloten slagboom moet wachten en werd dit versterkt door de aanwezige stopstreep en rode lampen. Aanpassingen aan de bebording en markering zijn door de provincie doorgevoerd.
Opdrachtgever: Provincie Zeeland
Projectteam
Joep Lax (Adviseur)
M: 06 – 2224 1791
E: stuur mail
Robbin Lankhuijzen (Adviseur)
M: 06 – 2161 7849
E: stuur mail
Gerard Tertoolen (Adviseur)
M: 06 – 3191 8984
E: stuur mail