Steekwoorden
Parkeren, verkeersgeneratie, capaciteit, inpassing , ontwerp

Het project
De populariteit van Rotterdam als cruisehaven groeit en tegelijk wordt de omgeving van de terminal steeds verder volgebouwd met woningen, kantoren, cultuur en horeca. Inmiddels bevinden zich 3 van de 10 hoogste gebouwen van Nederland op de Wilhelminapier. De vraag is gerezen wat de toekomst moet zijn van de cruiseterminal. Als deze op de Wilhelminapier blijft, welke voorzieningen zijn er dan nodig? Of is verhuizen een betere optie, en zo ja op welke termijn en waarheen?
De gemeente heeft samen met het Havenbedrijf een studie uitgevoerd, waarin het onderdeel ‘landzijdig verkeer’ door XTNT is uitgevoerd. Tegelijk met het onderzoek naar de toekomst van de cruiseterminal heeft de gemeente Rotterdam gestudeerd op de nieuwe vormgeving van de buitenruimte en de verlevendiging van de Wilhelminapier
Rol van XTNT
Verder heeft XTNT ook in het onderzoek naar de buitenruimte op de Wilhelminapier haar ontwerpkennis en kennis van menselijk gedrag ingebracht. Behalve capaciteitsanalyses (het drukke Wilhelminaplein) en parkeeronderzoek, hebben we ook oplossingen in de vorm van een slimme logische en duidelijke vormgeving voorgesteld.