Steekwoorden
Vervoerwaarde, exploitatie, lijnvoering, halte- en tracéontwerp
Het project
De vervoerregio Amsterdam en de gemeentes Amsterdam, Amstelveen en Uithoorn werken vanaf 2014 aan de doortrekking van de sneltram Amstelveen – Amsterdam (lijn 51) naar Uithoorn. Het project is in een sneltreinvaart gekomen na het besluit om de Amstelveenlijn om te bouwen tot een volwaardige sneltram en te laten eindigen op de nieuwe vervoersknoop Amsterdam Zuid. Omdat het nieuwe opstelterrein voor de sneltram halverwege Uithoorn is geprojecteerd ligt een doortrekking naar Uithoorn voor de hand. Een verkenningenstudie (2013-2015) leverde een positief resultaat op en daarop is een planstudie uitgevoerd tussen 2015 en 2017. In deze planstudie is het definitieve tracé en de locatie van de haltes bepaald, is een voorlopig ontwerp gemaakt, en zijn prognoses van de vervoerwaarde en een kosten/batenanalyse opgesteld. Met de doortrekking van de tram kunnen een aantal buslijnen vervallen. Deze rijden momenteel gebundeld over twee trajecten en krijgen in toenemende mate te maken met congestie en vertragingen. Een uitgebreid participatietraject resulteerde in het voorjaar van 2017 in een besluit om de realisatiefase in te zetten.
Rol van XTNT
XTNT heeft de onderdelen vervoerwaarde berekening, exploitatiekosten en de haltevoorzieningen getrokken en uitgevoerd. Uit deze onderdelen is de input voor de Maatschappelijke Kosten en batenanalyse (MKBA) voortgekomen, de aansturing daarvan was grotendeels ook in handen van XTNT. Daarnaast hebben we en actieve rol vervuld in het participatietraject en de afstemming van het technisch ontwerp (tracé, haltes, voorzieningen) in de omgeving. XTNT maakte deel uit van het kernteam dat de aansturing van het project begeleidde.