Opgave
In Utrecht bieden TIER en Cargoroo deel(bak)fietsen aan. Deze voertuigen zijn een belangrijk onderdeel in de Utrechtse mobiliteitstransitie. Het doel: deelmobiliteit is in 2030 normaler dan de eigen auto. Zo ontstaat meer ruimte voor wonen, groen en recreatie. En die ruimte is hard nodig, aangezien Utrecht flink blijft groeien.
Vraag van de opdrachtgever
Maar besluiten waar ruimte komt voor deze deel(bak)fietsen (en waar juist niet): dat is nog best een klus. Het ontwikkelen van beleid voor deelmobiliteit is een samenspel tussen de wensen van de gemeente, de markt, en natuurlijk de eindgebruiker. De gemeente Utrecht heeft extra helpende handen en denkkracht nodig om de deel(bak)fietsen zo succesvol mogelijk te kunnen inzetten. XTNT’er Robert draait daarom minimaal een jaar mee met de afdeling Deelmobiliteit.
Daarna voor de deelbakfietsen in een back-to-many systeem. Eind 2024 verwacht de gemeente Utrecht ook de vergunning voor deelfietsen te vernieuwen. Daarmee wordt het traject voor de derde keer doorlopen.
Aanpak van XTNT
De aanpak van XTNT kenmerkt zich door slim te schakelen tussen verschillende partijen en werkzaamheden. XTNT kijkt naar hoe deel(bak)fietsen in andere steden worden aangeboden, we spreken met aanbieders van deelmobiliteit en zorgen voor afstemming binnen gemeente en provincie. Alle verzamelde informatie wordt verwerkt in het bestaande vergunningstelsel, waarbij het van groot belang is dat alles juridisch klopt. Anders kunnen er geen nieuwe vergunningen worden uitgegeven. XTNT heeft dit proces eerst doorlopen voor deelbakfietsen met een vaste standplaats en daarna voor de deelbakfietsen in een back-to-many systeem. Eind 2024 verwacht de gemeente Utrecht ook de vergunning voor deelfietsen te vernieuwen.
Resultaat
Voor de komende jaren zijn de vergunningen voor de deel(bak)fietsen in Utrecht goed geregeld. Zo staan er voldoende deel(bak)fietsen op plaatsen waar de Utrechters en de bezoekers van de stad ze nodig hebben.