XTNT-Logo
Menu
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Reizigersbenadering MIRT A2

Haal Meer Uit Je Reistijd

Een campagne die reizigers tussen Deil en Vught op de A2 informeert over reisroutes en -alternatieven. Met als doel het aanzetten tot ander of slimmer reisgedrag. Dat is de kern van de reizigersbenadering, één van de quickwins uit het programma MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) A2.

Opgave

De A2 tussen Amsterdam en Maastricht wordt alsmaar drukker. De drukte is ook tussen de knooppunten Deil en Vught te merken. Uit onderzoek blijkt dat, als we niets doen, dit stuk snelweg in 2030 uitgroeit tot een van de grootste fileknelpunten van het land. Om de regio bereikbaar te houden werken we als onderdeel van het programma A2 Deil-Vught aan een quickwin.

Vraag van de opdrachtgever

In 2019 vroeg de gemeente ‘s-Hertogenbosch XTNT om ondersteuning bij de quickwin reizigersbenadering. In de reizigersbenadering worden weggebruikers op de A2 aangemoedigd om anders te reizen, zodat de drukte op de A2 afneemt.

Aanpak van XTNT

Naar aanleiding van deze vraag hebben we deze kortetermijnmaatregel uitgedacht en opgezet. In samenwerking met communicatiebureau Gloed verzorgt XTNT ook de uitvoering. Om dit goed te kunnen doen, onderzochten we eerst welke informatie over reizigers en verplaatsingen over of met relatie tot de A2 tussen Deil en Vught er al beschikbaar was. Op basis hiervan konden we subdoelgroepen onderscheiden, ieder met hun eigen motieven en weerstanden. Dit laatste was tevens onderdeel van de briefing aan het communicatiebureau dat aan de slag ging met uitvoering van de reizigersbenadering.

De aanpak van XTNT bestond uit de volgende stappen:

  1. Analyseren van beschikbare data over reisgedrag op de A2 (desk research, interviews met experts)
  2. Onderscheiden van specifieke doelgroepen binnen de totale groep reizigers op basis van herkomstbestemmingsanalyses
  3. Opstellen van briefing voor communicatiebureau Gloed
  4. Uitvoeren van de reizigersaanpak in samenwerking met Gloed

Resultaat

Deze aanpak resulteerde in een gedragscampagne onder de naam ‘Haal Meer Uit Je Reistijd’. In samenwerking met communicatiebureau Gloed is een communicatiestrategie opgezet. Gebaseerd op de geanalyseerde reizigersgegevens, wordt de campagne gericht op specifiek gekozen subdoelgroepen: van forens tot recreatief reiziger.

Implementatie

Via verschillende media, zowel online als offline, is de campagne sinds september 2021 zichtbaar. Zo stonden er in lente- en herfstboosts ‘Haal Meer Uit Je Reistijd’-bakfietsen in steden langs de A2. Daar gingen we het gesprek aan over keuzes die reizigers maken en de mogelijke alternatieven. Ook maakten we automobilisten die al over de A2 rijden, middels een ludieke boodschap op een snelwegmast, bewust van hun gedrag.

Rond het A2-project voerden we eind 2022 wel een effectmeting uit. We zagen toen dat naamsbekendheid, bewustwording en reisgedrag binnen ons doelgebied positiever uitvallen dan daarbuiten. Bovendien geven veel mensen die de reiskeuzetest maken aan, dat ze op de hoogte gehouden willen worden van nieuwe ontwikkelingen rond de A2.

Betrokken teamlid

Sjoerd

Adviseur

Meer weten?

Neem contact met ons op!