Op 15 april gaat de bijna 60 jaar oude Velsertunnel negen maanden dicht voor een grootscheepse renovatie. Voor bewoners en bedrijven in de IJmond is de Velsertunnel de belangrijkste ontsluitingsroute onder het Noordzeekanaal en om de regio bereikbaar te houden doet Rijkswaterstaat iets wat maar zelden gebeurt: het verkeer wordt negen maanden lang over een tijdelijk wegennet geleid, waardoor navigatie en routekaarten niet meer kloppen.
Om weggebruikers, klanten en bezoekers van de levendige IJmond-regio toch op een goede manier in te kunnen lichten over de (actuele) situatie op de weg is het op orde krijgen van de reisinformatie één van de speerpunten uit het bereikbaarheidsplan voor de renovatie van de Velsertunnel. XTNT heeft een grote rol gehad bij het opstellen van dit plan en het uitwerken van de verschillende maatregelen.
In de Verkeerskunde van maart 2016 hebben Ilkel Taner (omgevingsmanager renovatie Velsertunnel) en XTNT’er Jasper de Vries (projectleider reisinformatie bij het project) een artikel geschreven over de wijze waarop Rijkswaterstaat bij dit unieke project omgaat met de reisinformatie. In het artikel wordt ingegaan op enkele verrassende keuzes die Rijkswaterstaat samen met de omgeving en IJmond Bereikbaar heeft gemaakt, innovatieve maatregelen die zijn geïmplementeerd en het proces daaromheen.
Lees hieronder via de downloadlink de papieren versie van de Verkeerskunde en hier de meer uitgebreide online versie.
Bekijk hier de speciaal voor de renovatie van de Velsertunnel ontwikkelde website www.ijmondverkeer.nl die zowel voor- als tijdens de sluiting van de Velsertunnel lokaal de juiste routes en actuele reistijden weergeeft.