Dat er in 2015 voor het eerst in jaren meer verkeersdoden zijn gevallen in Europa komt onder meer doordat er minder gehandhaafd wordt, meldt de SWOV op basis van Europees onderzoek.
In Nederland vielen er vorig jaar voor het eerst sinds 2001 meer verkeersdoden. Ook in heel Europa is een stijging waar te nemen.
Volgens de SWOV tonen de cijfers aan dat verminderde handhaving leidt tot meer verkeersslachtoffers. Het aantal staandehoudingen bedroeg in 2015 in ons land nog slechts 17 procent van het aantal in 2007. Ook het aantal snelheidsbekeuringen door flitsen liep terug. (Bron: Automotive Management)
Volgens XTNT’er Gerard vervult handhaving de volgende taken:
– Voorkomen ongewenst gedrag door dreiging met straf;
– Rechtvaardigheidsgevoel (iemand die anderen in gevaar brengt wordt bestraft);
– Het onderstrepen van de norm. We worden er aan herinnerd dat we regels hebben gesteld waar we ons aan zouden moeten houden.
Gerard reageerde op verzoek van dagblad Metro op de constateringen in het Europese onderzoek en de conclusies daarop van de SWOV. Klik hier voor het artikel.