Opgave
Bepaalde levensveranderende gebeurtenissen, zoals het bemachtigen van een nieuwe baan, leidt onder jongvolwassenen vaker tot de aanschaf van een (extra) auto en tot een hogere voorkeur voor de auto. Dit staat haaks op de ambitie van de gemeente Maastricht om luchtkwaliteit verbeteren en zo gezondheidswinst te realiseren. Hiervoor zou de overstap naar de auto bij levensveranderende gebeurtenissen juist vertraagd of voorkomen moeten worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de overstap van de middelbare school naar hoger onderwijs of bij de overstap naar een eerste baan.
Vraag van de opdrachtgever
Om ervoor te zorgen dat jongeren niet overstappen op de auto werd XTNT door Zuid-Limburg Bereikbaar gevraagd om effectieve interventies te ontdekken die dit voorkomen. Oftewel: welke interventies dragen bij aan een autoloze generatie?
Aanpak van XTNT
Om tot effectieve interventies te komen kent het project drie fasen:
- Onderzoek
- Doelgroep- en interventie
- Monitoring en evaluatie
Tijdens de onderzoeksfase ligt de focus op het opstellen van een theoretisch kader om een breed beeld te krijgen van deze levens veranderende momenten. Ook kijken we naar voor welke doelgroepen deze van toepassing zijn en wat er bekend is over de motieven van autogebruik.
Deze doelgroepen worden vervolgens verder uitgediept: wat beweegt juist deze doelgroepen in Zuid-Limburg om wel of niet met de auto te gaan? Wat is hun houding? Zo concretiseren we wat het gedrag is wat we willen beïnvloeden.
Daarna ontwikkelen we in samenwerking met externe bureaus interventies voor de doelgroep. Best een uitdaging, aangezien de interventies niet gaan over huidig- maar over geanticipeerd gedrag. Zuid-Limburg Bereikbaar rolt deze interventies uit, waarna we toetsen en monitoren of deze het gewenste effect hebben.
Resultaten
Uit de onderzoeksfase zijn drie verschillende in Zuid-Limburg studerende doelgroepen naar voren gekomen:
- Studenten die zich aanmelden bij het mbo of hbo
- Scholieren op het moment dat ze wettelijk gezien brommer mogen rijden
- Studenten die (bijna) afstuderen en op zoek gaan naar hun eerste baan.
Hierin is rekening gehouden met ‘kansrijke’ doelgroepen: studenten uit sectoren die meer mogelijkheden hebben om met andere vervoermiddelen dan met de auto te reizen in vergelijking met sectoren waar dit lastiger is (bijvoorbeeld de zorg of de bouw). Deze doelgroepen vormen de fundering voor het vervolg van het ontwikkelen van interventies voor een autoloze generatie!