Menu

Deel(bak)fietsen in Utrecht

Deel(bak)fietsen voor de komende jaren weer goed geregeld

In de stad van de toekomst, oftewel Utrecht, neemt deelmobiliteit een stevige positie in. Deelmobiliteit (samen met fietsen, lopen en OV) is binnenkort logischer dan een eigen auto bezitten. Samen met de gemeente Utrecht verbetert XTNT de randvoorwaarden voor deelmobiliteit zodat de deelfiets en de deelbakfiets in de toekomst nog meer ruimte krijgt.

Opgave

In Utrecht biedt Dott deelfietsen aan en in tot voorkort bood Cargoroo deelbakfietsen aan. Deze voertuigen zijn een belangrijk onderdeel in de Utrechtse mobiliteitstransitie. Het doel: deelmobiliteit is in 2030 normaler dan de eigen auto. Zo ontstaat meer ruimte voor wonen, groen en recreatie. En die ruimte is hard nodig, aangezien Utrecht flink blijft groeien.  

Vraag van de opdrachtgever

Het besluiten waar ruimte komt voor deze deel(bak)fietsen (en waar juist niet) is nog best een klus. Het ontwikkelen van beleid voor deelmobiliteit is een samenspel tussen de wensen van de gemeente, de markt, en natuurlijk de eindgebruiker. De gemeente Utrecht heeft extra helpende handen en denkkracht nodig om de deel(bak)fietsen zo succesvol mogelijk te kunnen inzetten. XTNT’er Robert draait daarom ruim twee jaar mee in team Deelmobiliteit. In die twee jaar zijn de vergunningen opnieuw uitgegeven aan marktpartijen. De vergunningen werden van nieuwe afspraken voorzien zodat het aanbod van deelmobiliteit nog beter aansluit bij de gebruikers en toekomst van Utrecht. 

Aanpak van XTNT

De aanpak van XTNT kenmerkt zich door slim te schakelen tussen verschillende partijen en werkzaamheden. XTNT kijkt naar hoe deel(bak)fietsen in andere steden worden aangeboden, we spreken met aanbieders van deelmobiliteit en zorgen voor afstemming binnen gemeente en provincie. Alle verzamelde informatie wordt verwerkt in het bestaande vergunningstelsel. Hierbij is het van groot belang dat alles juridisch klopt, anders kunnen er geen nieuwe vergunningen worden uitgegeven. XTNT heeft dit proces eerst doorlopen voor deelbakfietsen met een vaste standplaats en daarna voor de deelbakfietsen in een back-to-many systeem. Midden 2025 geeft de gemeente Utrecht ook de vergunning voor deelfietsen opnieuw uit en dit proces is anders dan anders. 

Resultaat

Mede dankzij de inspanningen van Robert wordt er een vergunning en concessie afgegeven die een uitgestrekt gebied zal voorzien van elektrische deelfietsen. Deze deelfietsen zijn niet alleen betaalbaar voor gebruikers, maar komen ook met een beschikbaarheidsgarantie op cruciale ov-knooppunten in de regio. Het project zorgt voor een naadloze aansluiting tussen verschillende vormen van openbaar vervoer en maakt duurzame mobiliteit toegankelijker voor inwoners in de gehele regio.

Voor de komende jaren zijn de vergunningen voor de deelfietsen en deelbakfietsen in Utrecht dus goed geregeld. Zo is het vergunningstelstel voor nieuwe partijen van deelbakfietsen up-to-date en wordt er voor deelfietsen een enorme schaalsprong gemaakt. Een vergunning en concessie zetten vanaf 1 januari 2026 de volgende stap voor beschikbare en betaalbare deelfietsen in de regio. 

Betrokken teamlid

Robert

Adviseur

Meer weten?

Neem contact met ons op!