Opgave
De afgelopen jaren probeerden we samen met aanbieders verschillende smart mobility tools op gebied van doelgroepgerichte reis- en routeinformatie uit. Deze tools brachten we in opdracht van en samen met de provincie Noord-Holland samen in de Toolbox Smart Mobility bij wegwerkzaamheden. Voor veel projectleiders, verkeers- en communicatieadviseurs en omgevingsmanagers bij hinderprojecten zijn deze tools voor communicatie met weggebruikers nog erg nieuw. Welke zet je in voor je project? En hoe regel je dat?
Vraag van de opdrachtgever
Om hinderprojecten op weg te helpen met de tools uit de toolbox geven we namens de provincie maatwerkadviezen. Denk aan herkomstbestemmingsanalyses om de doelgroep en het verkeer in beeld te brengen en vervolgens het op maat selecteren van het juiste pakket en hulp bij de inkoop.
Aanpak van XTNT
We ontwikkelden een vaste procesaanpak waardoor we duidelijkheid scheppen richting de verschillende projectleiders. We bespreken bij de start gelijk wat ze van ons kunnen verwachten en tot waar onze rol reikt. We doorlopen het proces altijd met een team waarin verkeer- en mobiliteitsmanagement en communicatie gebundeld zijn. Zowel aan onze kant als aan de kant van de opdrachtgever. Zo bieden we binnen het hele spectrum van smart mobility een passende oplossing voor het project.
De procesaanpak bestaat globaal uit deze stappen:
- Ontleden van de vraag;
- Doelgroep en verkeer in beeld;
- Doelgroepen, handelingsperspectief kiezen en eerste inschatting maatregelen maken;
- Selecteren uit te werken maatregelen;
- Verdere uitwerking aantal maatregelen en vaak ondersteuning bij inkoop
Resultaat en implementatie
De afgelopen jaren hielpen we 10 projecten met een maatwerkadvies. We deden voor een groot deel van deze projecten een herkomstbestemmingsanalyse om de doelgroep scherp te krijgen en hielpen een aantal projecten met de inkoop van maatregelen. Een maatregel die momenteel loopt naar aanleiding van een maatwerkadvies is de SMS-alert voor de Leimuiderbrug.
Naast tastbare resultaten zien we ook meer bewustzijn over de inzet van slimme reis- en routeinformatie. Ook bevorderen de maatwerkadviezen de samenwerking tussen afdelingen verkeer en communicatie. Zo vragen we altijd zowel een verkeersadviseur als een communicatieadviseur om deel te nemen aan het proces. Veel maatregelen gaan namelijk zowel over het beperken van hinder (= verkeer) als hinderbeleving (= communicatie).