Menu

Parkeren op afstand

Onderzoek naar parkeeralternatieven in Utrecht

In Utrecht wordt de parkeerruimte in de komende jaren steeds schaarser. De gemeente Utrecht is daarom op zoek naar alternatieven voor autogebruik binnen de stad. In samenwerking met XTNT is de pilot ‘Parkeren op Afstand’ (POA) in het leven geroepen. Wellicht is dit een potentiële oplossing om ruimte in de stad te creëren en duurzaam reisgedrag te stimuleren.  

Opgave

De Rivierenwijk in Utrecht ondergaat ingrijpende veranderingen met de introductie van betaald parkeren in het westelijke deel. De Merwedekanaalzone wordt voorzien van ruim 6.000 woningen met beperkte parkeermogelijkheden. Om aan de toekomstige mobiliteitsvraag te voldoen, startte 2023 de test van het ‘Parkeren op Afstand’ concept op het P+R terrein Westraven. Deelnemende bewoners kunnen hun auto in deze ringhub parkeren en de first en last mile naar huis reizen met (deel)fiets en OV. Deze pilotervaringen dragen bij aan het verder ontwikkelen van het POA-concept om deze toe te kunnen passen in andere wijken.   

Vraag van de opdrachtgever

Om deze praktijkervaringen goed vast te leggen vroeg de gemeente Utrecht XTNT deze pilot te monitoren. Bepalen wat de potentie is van parkeren op afstand en welke voorwaarden het concept aantrekkelijk maken voor de deelnemers was onderdeel van deze monitoring. Met de test wil de gemeente onderzoeken of de prijs realistisch is, welke kwaliteitseisen bewoners aan de parkeergarage stellen en hoe zij reizen van en naar de garage.  

Bewoners van de Rivierenwijk en het gebied Europalaan Noord kregen vanaf 1 mei 2023 een jaar lang onder financieel voordelige voorwaarden de mogelijkheid om in de P+R-garage Westraven te parkeren. Wel in ruil voor hun parkeervergunning of plek op de wachtlijst voor een parkeervergunning. Ook ontvangen ze tegoed in een MaaS (Mobility as a service) app, om een jaar te gebruiken voor deelvervoer, het OV of korte parkeeracties. 

Aanpak van XTNT

XTNT onderzoekt de ervaringen van de pilotdeelnemers met zowel kwalitatieve als kwantitatieve methoden. Zo stellen we eerst een wijk- en deelnemersprofiel op, schouwen we met de deelnemers op de route tussen de P+R en de thuislocatie en zetten we een wijkbrede enquête uit. Vervolgens analyseren we op basis van de enquête en het wijk- en deelnemersprofiel de veranderpotentie. We monitoren het daadwerkelijke gebruik van de P+R-locatie én bespreken in focusgroepen de ervaringen met parkeren op afstand. 

Resultaat

Pilotdeelnemers kijken overwegend positief terug op hun deelname onder andere vanwege de lage kosten, faciliteiten op de parkeerhub, het aanvullende reisbudget en mogelijkheden om gebruik te maken van deelvervoer. Uit de monitoring blijkt dat de deelnemersgroep hun auto relatief weinig gebruiken, vaak op rustigere momenten zoals in het weekend. Zodra het autogebruik toeneemt, wordt parkeren op afstand als een grotere drempel ervaren.

Om het concept aantrekkelijker te maken, zijn financiële voordelen, nabijheid en kwaliteitseisen zoals veiligheid en toegankelijkheid cruciaal. Aanbevelingen voor verdere implementatie zijn onder andere het combineren van parkeren op afstand met groene investeringen in de wijk, meer flexibiliteit om tijdelijk dichtbij huis te parkeren, het financieel voordeliger maken dan (tweede) parkeervergunningen en een beter deelvervoeraanbod in de buurt. Het zou ook waardevol zijn voor parkeren op afstand de koppeling met deelautosystemen te maken, het verder verkennen van kansrijke doelgroepen en het onderzoeken van verschillende varianten van het concept.

Betrokken teamlid

John

Adviseur

Meer weten?

Neem contact met ons op!