Opgave
De Heinenoordtunnel was de eerste Zuid-Hollandse tunnel die Rijkswaterstaat aanpakte in het kader van de omvangrijke vervangings- en renovatieopgave. Met dagelijks 110.000 passerende voertuigen vormden de tunnelsluitingen een grote uitdaging voor de bereikbaarheid en verkeersdoorstroming in de regio.
Vraag van de opdrachtgever
Rijkswaterstaat vroeg XTNT om te komen tot een breed gedragen bereikbaarheidsplan voor de renovatie, met maatregelen op het gebied van verkeersmanagement, mobiliteitsmanagement, communicatie en reis- en route informatie. Later werd XTNT ook gevraagd om deze oplossingen te realiseren én te evalueren. Uitdagingen die XTNT met beide handen aanpakte.
Aanpak van XTNT
XTNT constateerde al snel dat er meer nodig was dan ‘alleen’ het uitvoeren van de fasen van de hinderaanpak. Zo werd in 2023 ook de nabijgelegen Haringvlietbrug gerenoveerd. Gezien het raakvlak tussen beide projecten, voerden we de hinderaanpak in samenhang uit. Het aantal volgende renovatieprojecten vroeg sowieso om een meer projectoverstijgende aanpak. We hebben dan ook, parallel aan het uitvoeren van de hinderaanpak, hard gewerkt aan het totstandkomen van een projectoverstijgende en gebiedsgerichte samenwerking binnen Rijkswaterstaat en met de regionale partners.
Tijdens de uitvoering van de renovatiewerkzaamheden werden we geconfronteerd met onverwachte uitdagingen, zoals extra tunnelsluitingen. Dit vereiste flexibiliteit en inventiviteit om tijdig passende bereikbaarheidsmaatregelen te treffen en de impact op hulpdiensten, openbaar vervoer en andere omgevingspartijen te minimaliseren.
Resultaat
Dankzij de vroegtijdige start van de hinderaanpak was er relatief vroeg overeenstemming met de omgevingspartijen over het bereikbaarheidsplan. Ook werd een overeenkomst gesloten waarin het Rijk, de provincie Zuid-Holland, de gemeente Hoeksche Waard en het waterschap Hollandse Delta sámen investeerden in maatregelen. Deze dragen niet alleen tijdens de renovatie maar ook structureel bij aan de bereikbaarheid van de regio.
De meeste stakeholders en weggebruikers gaven aan tevreden te zijn over de hinderbeperking tijdens de tunnelsluitingen. De vertragingen op de weg waren gemiddeld genomen volgens verwachting, de bereikbaarheidsmaatregelen hadden effect en de slimme reisinformatiecampagnes hadden een zeer groot bereik. Een mooie maatregel die wij bij dit project konden inzetten is het laten rijden van pendelbussen door de naastgelegen tunnel voor het landbouwverkeer en door één van de tunnelbuizen van de Heinenoordtunnel zelf. Hierdoor was er voor de reizigers een goede verbinding met de bus mogelijk, terwijl de auto moest omrijden. De gedragsverandering van auto naar ov werd hierdoor laagdrempelig en dit heeft geresulteerd in een grote groei in het aantal ov gebruikers tijdens de afsluitingen van de tunnel. Maar ook de andere maatregelen in het pakket op het gebied van extra ponten, stimuleren fietsgebruik et cetera, hebben een goede bijdrage geleverd aan het beperken van de hinder.
De renovatie en de bereikbaarheidsaanpak zijn eind 2024 succesvol afgerond. De lessen uit dit project, zowel inhoudelijk als procesmatig, hebben we goed gedocumenteerd en passen we inmiddels toe bij andere hinderprojecten, waaronder die voor de renovaties van de Noordtunnel, Drechttunnel en Beneluxtunnel en de Van Brienenoordbrug en Papendrechtsebrug.
Foto: Rijkswaterstaat/Paul van Baardwijk (Studio Retouched)
