Opgave
Voor veel ouders voelde de drukte in de spits rondom schoolpleinen in Bunschoten als een verkeersonveilige situatie. Met als gevolg dat ze hun kinderen met de auto naar school brachten. Een vicieuze cirkel: hoe meer auto’s, hoe onveiliger de situatie. Om het rondje compleet te maken leidde dat weer tot meer auto’s rondom de scholen.
Vraag van de opdrachtgever
De gemeente Bunschoten wilde iets aan deze situatie doen. Kinderen en hun ouders stimuleren om zo de verkeersveiligheid rondom de schoolpleinen te verbeteren. Dat was de opdracht. Lopend of op de fiets naar school komen moet worden gestimuleerd: dat is gezonder, veiliger én zorgt ervoor dat kinderen essentiële kennis en vaardigheden over de verkeerswereld leren.
Aanpak van XTNT
XTNT ontwikkelde samen met communicatiebureau de gedragscampagne ‘Safe bij de Bel’, om zo het gewenste reisgedrag te stimuleren. Zo spelen we in op het doorbreken van het gewoontegedrag en het heroverwegen van de mobiliteitskeuze door ouders en kinderen.
Resultaat
De ‘Safe bij de Bel’ campagne beloont leerlingen voor iedere dag dat zij lopend of fietsend naar school komen. Zo verzamelen basisschoolleerlingen stickers, die ze op een grote klassenposter plakken. Iedereen die genoeg stickers verzamelt, ontvangt aan het einde van de campagneperiode een echte Safe bij de Bel fietsbel! Aangevuld met een complimentbordenwedstrijd, een heuse groepschallenge, vrolijke fietswegen en leuke weetjes is deze actieve campagne een onvergetelijke gedragsveranderaar.
Implementatie
De ‘Safe bij de Bel’ campagne zetten we in bij twee scholen. Deze campagne had groot bereik bij de gewenste doelgroep. Zo waren ouders enthousiast over de campagne: ze waardeerden het initiatief en steunden het idee om aan de hand van een gedragscampagne de verkeersveiligheid te verbeteren. Ook zorgde de campagne voor gedragsverandering onder de kinderen:
“Door de campagne ‘Safe bij de Bel’ kwamen 17% meer kinderen iedere dag lopend of op de fiets naar school. Een prachtig resultaat! We gaan de campagne nu in de hele gemeente uitvoeren.”
– Marianne Wajer, gemeente Bunschoten
Daarbij gaven ouders die soms nog met de auto gaan aan dat zij wel degelijk de intentie hebben om hun kinderen vaker met de fiets of lopend naar school te brengen. Vanuit de psychologie is bekend dat dit een zeer belangrijke voorspeller is van daadwerkelijk gedrag. De campagne ‘Safe bij de Bel’ zorgt dus voor dat het gedrag van ouders en kinderen écht verandert.