Gedragscampagne voor basisscholen ‘Safe, bij de bel!’ van start in Bunschoten
Vijf minuten voor de schoolbel gaat fietst er een groepje meisjes het schoolplein op, van links komen er twee jongens aan op de step en net voor de school parkeert een auto in. Een drukte van jewelste! In de schoolspits gebeurt zoveel tegelijk dat je het gevoel hebt dat je ogen tekort komt om veilig bij de school te komen. Niet gek dus, dat zo’n schoolomgeving soms verkeersonveilig voelt.
Hoe meer auto’s, hoe onveiliger, hoe meer auto’s…
In een schoolomgeving geven veel mensen aan dat vooral die auto’s zorgen voor overlast en een gevoel van verkeersonveiligheid. En dat is een lastige vicieuze cirkel, want hoe verkeersonveiliger het voelt, hoe minder ouders hun kinderen lopend of fietsend naar school laten gaan. Veel te kwetsbaar! Maar hoe dan wel…? Juist, meer auto’s, en zo blijft het verkeersonveilige gevoel in aanwezig.
De cirkel doorbreken
Ook bij de basisscholen De Grondtoon en de Mr. Groen van Prinstererschool in Bunschoten zorgde autoverkeer regelmatig voor overlast. De gemeente koos daarom voor een herinrichting van de schoolomgeving. En, om de vicieuze cirkel definitief te doorbreken, vroeg gemeente Bunschoten XTNT om een gedragscampagne op te zetten. Samen met Communicatiebureau Keijzer en een mooie subsidie van Provincie Utrecht zetten we de campagne ‘Safe, bij de bel!’ op.
Verkeersveiligheidscampagne ‘Safe, bij de bel!’
De campagne ‘Safe, bij de bel!’ stimuleert fietsen en lopen naar school. Want dat is beter voor de verkeersveiligheid rond de school én voor de ontwikkeling van de kinderen. Kinderen die actief deelnemen aan het verkeer leren essentiële kennis en vaardigheden over de verkeerswereld. Iets dat de kinderen op de achterbank niet of nauwelijks meekrijgen.
Het stimuleren van fietsen en lopen werkt met een beloningssysteem. In de feestelijke actieweek die vorige week plaatsvond, konden kinderen stickers verdienen: elke keer dat ze fietsend of lopen naar school komen kregen zij een klein logo-stickertje voor op de klassenposter. Wanneer zij aan het einde van de week tenminste 3 stickertjes achter hun naam hadden staan wonnen ze een echte Safe, bij de bel – fietsbel.

Klassenposter

Met krijtverf beloonden we de fietsers met leuke complimenten.
Om de actie extra kracht bij te zetten volgde er de afgelopen weken een heuse groepschallenge. De klassen van de scholen strijden in deze 2 weken tegen elkaar: welke klas de meeste punten met fietsen/lopen heeft behaald krijgt een mooie prijs. Buiten de beloningen die de kinderen kunnen verdienen lopen er allerlei communicatieacties die zich erop richten om de fietsers en wandelaars in het zonnetje te zetten.
De acties zijn nog in volle gang, en na afloop van het project evalueren we de actie met een vragenlijst onder ouders: wat vonden zij van de campagne? Wat doet dit (naar hun eigen idee) met het gedrag en het verkeersveiligheidsgevoel? Zo hopen we inzicht te krijgen in het effect en de tevredenheid van de campagne.
Meer weten?
Wil je meer weten over het project of de uitkomsten? Of ben je zelf geïnteresseerd in een Safe, bij de bel inzet? Neem dan contact op met Kirsten.