Fietsen is populairder dan ooit. Tijdens de lockdown waren de e-bikes en racefietsen niet aan te slepen. Fietsstimulering is daarom niet nodig… toch?! Fout! Hoewel we op recreatief en sportief gebied de fiets wellicht hebben (her)ontdekt, blijven we gewoontedieren. Nu de wereld weer stukje bij beetje terug naar ‘normaal’ gaat, grijpen we ook al snel weer terug op ons – voor velen vertrouwde – vervoermiddel: de auto. Daarom is dit hét moment om gewoonten te doorbreken en de auto te verruilen voor de fiets.
XTNT brengt Nederland al veelvuldig in beweging met onze fietsstimuleringsaanpak. In het kader van de Nationale Fiets naar je Werk Dag op 16 september lichten we een paar van onze fietsprojecten uit.
E-bike probeeractie Waalwijk
Verschillende XTNT’ers zijn al jaren actief in het Brabant Mobiliteitsnetwerk en helpen vanuit die rol Brabantse werknemers in het zadel. Vanuit de gedachte ’Als je het niet probeert, dan weet je het niet.’, organiseren we in Brabant verschillende ‘Sjees Gangmakers’ e-bike probeeracties. Werknemers krijgen een week lang de mogelijkheid om de voordelen van een e-bike te ervaren. In Waalwijk gaan ze nog een stapje verder. Hier is begin september een probeeractie gestart waar je naast een e-bike ook een e-step kunt uitproberen! Zoals Ronald Bakker, wethouder Economie, Werk en Mobiliteit van de gemeente Waalwijk al zei: “Bewegen is een bewezen noodzakelijkheid voor het behoud van je gezondheid. E-bikes en e-steps gebruiken om naar je werk te gaan, brengt dat bewegen heel gemakkelijk dichtbij. Het nuttige met het aangename en het gezonde combineren. En het is ook nog eens goed voor het klimaat en de portemonnee. Wat weerhoudt je dan nog?” Beter hadden we het niet kunnen verwoorden!

Snelfietsroutes
Fijn fietsen doe je niet alleen op een comfortabele fiets, ook goede infrastructuur is hiervoor essentieel. Afgelopen juli is daarom de nieuwe snelfietsroute F261 (Tilburg – Loon op Zand – Waalwijk) officieel geopend. Door over deze fietsvriendelijke route te rijden, ben je sneller op je bestemming en is je fietsrit comfortabeler. XTNT ontwikkelde vanuit onze ‘BMN-rol’ samen met gemeenten, regio en provincie voor deze route een fietsstimuleringsplan en ging aan de slag met het aanzwengelen van werkgevers om een bijdrage te leveren aan het fietssucces. Dit doen we niet alleen in Brabant, maar ook in de rest van Nederland. Zo ontwikkelden we recent een fietsstimuleringsplan voor de snelfietsroute Zwolle-Dalfsen. Hoe je zo’n plan maakt? Dat beschrijven we in onze Handreiking Fietsstimulering.
Fietsstimulering bij werkzaamheden Piet Heintunnel
Fietsen is niet alleen gezond maar draagt ook bij aan een betere bereikbaarheid. Je fietst zo de file voorbij! Fietsen is daarom een zeer geschikt alternatief bij (binnenstedelijke) wegwerkzaamheden. Zo ook bij de sluiting van de Piet Heintunnel in Amsterdam. De tunnel is 15 maanden dicht voor al het verkeer, maar fietsers ondervinden daar geen hinder van. Hun normale routes van en naar het centrum van Amsterdam – die sowieso natuurlijk niet door de tunnel lopen – blijven ongewijzigd. Daarom vormt fietsstimulering een belangrijk onderdeel van ons maatregelenpakket met slimme reisalternatieven. Zo kun je in Amsterdam met een app punten sparen voor gemaakte fietskilometers, die je in de webshop kunt verzilveren voor een mooi cadeau of een donatie aan een goed doel. Die punten krijg je voor een rit op je gewone fiets, maar natuurlijk ook op de elektrische fiets! En om kennis te maken met die laatste, is er een actie in het leven geroepen waarbij je voor een klein bedrag een week lang een elektrische fiets of bakfiets kunt uitproberen. Laat die auto dus maar staan, die heb je ook na de heropening van de Piet Heintunnel niet meer nodig!
Meer weten?
Deze voorbeelden zijn slechts een greep uit onze fietsstimuleringsprojecten. Wil je meer weten, of wil je samen met ons de boel in beweging brengen? Neem dan eens een kijkje bij onze fietsprojecten of neem contact met ons op.