Menu

Bereikbaarheidsaanpak KIJK

Hinder beperken tijdens een langdurige dijkversterking

De dijk gelegen tussen Krimpen aan den IJssel en Gouderak staat de komende jaren flink op z’n kop. Zeven jaar lang wordt er op verschillende delen van de dijk gewerkt, waardoor de weg regelmatig (gedeeltelijk) wordt afgesloten. Als je je dan ook nog bedenkt dat deze dijk volop gebruikt wordt door de bewoners van de ruim 700 (!) adressen die aan de dijk liggen, er verschillende (grote) bedrijven gevestigd zijn én de reisalternatieven in de regio beperkt zijn, dan begrijp je dat hier sprake is van een enorm bereikbaarheidsvraagstuk. XTNT staat de komende jaren aan de lat voor het vormgeven en coördineren van de bereikbaarheidsaanpak voor project KIJK (Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard). 

Opgave

De ‘KIJK-dijk’ wordt versterkt én daarnaast moeten de kabels en leidingen worden vervangen. Dit betekent dat de weg meermaals (deels) moet worden afgesloten. Dit is niet makkelijk, want de dijk speelt een belangrijke functie in het verkeerssysteem in het gebied. Het gebied heeft weinig reisalternatieven en beperkt openbaar vervoer, wat het extra ingewikkeld maakt. En de werkzaamheden duren ook nog lang. Naar verwachting wordt er 7 jaar op verschillende plekken op en aan de dijk gewerkt. Dit leidt voor omwonenden en gebruikers van de dijk zeker tot hinder en overlast.  

Vraag van de opdrachtgever

Een complexe puzzel dus. De wegbeheerder van de dijk, het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, heeft XTNT gevraagd de bereikbaarheidsaanpak vorm te geven en de uitvoering hiervan te coördineren. Welke omleidingsroutes zijn er, hoe kunnen we ervoor zorgen dat er een goed fietsalternatief is, welke afspraken kunnen we maken met het OV, hoe zorgen we dat de hulpdiensten nog op hun bestemming kunnen komen? Dit is slechts een greep uit de vraagstukken die onderdeel zijn van de bereikbaarheidsaanpak.  

Aanpak van XTNT

Om de bereikbaarheid te garanderen, is een aanpak nodig waarin de disciplines verkeersmanagement, mobiliteitsmanagement en bereikbaarheidscommunicatie integraal samengaan. Er zijn slimme en effectieve maatregelen nodig om hinder zo veel mogelijk te beperken. Onze aanpak is doelgroepgericht. We redeneren vanuit de verschillende typen bewoners en weggebruikers en hun handelingsperspectief. Hier stemmen we onze maatregelen en aanpak op af; de bereikbaarheidsaanpak is geen ‘one size fits all’.  

Resultaat

Binnenkort gaan de werkzaamheden die impact hebben op het verkeer écht van start. We houden dan nauwgezet in de gaten hoe het ervoor staat met de bereikbaarheid. En we treffen extra maatregelen waar nodig. Dit kan gaan om fysieke maatregelen op straat, maar ook om bijvoorbeeld extra bereikbaarheidscommunicatie. Ondertussen richten we ons ook al op het samenstellen van het maatregelenpakket voor de volgende sectoren. Met 7 jaar lang werkzaamheden op verschillende delen van de dijk, hoeven we ons niet te vervelen!  

Betrokken teamlid

Dagmar

Adviseur

Meer weten?

Neem contact met ons op!