Opgave
De opgave was zowel inhoudelijk als organisatorisch. Aan de inhoudelijke kant spelen strategische dossiers waaronder de mobiliteitsstrategie 2040. Daarnaast is er de dagelijkse aansturing van alle lopende mobiliteitsvraagstukken, waaronder parkeren. Organisatorisch speelde de samenvoeging van het team bereikbare stad met het team parkeren voor auto en fiets. Met de bundeling van deze werkgroepen ontstond het team Mobiliteit en Parkeren.
Vraag van de opdrachtgever
De gemeente Rijswijk heeft XTNT gevraagd deze interim teammanager te leveren. De focus lag op het samenvoegen van de teams, het opleveren van de mobiliteitsstrategie 2040 en het verder brengen van enkele strategische dossiers. De opdracht zou eindigen met het aanstellen en inwerken van een vaste teammanager.
Aanpak van XTNT
Wij hebben, in de persoon van XTNT’er Kai, de interim teammanager aangeleverd. Hij heeft als taken om:
- Opdrachtgever voor het vertalen van de mobiliteitsvisie uit 2021 naar een mobiliteitsstrategie en het begeleiden van de besluitvorming rond de mobiliteitsstrategie
- Het vervullen van de rol opdrachtgever en budgethouder voor alle mobiliteitsprojecten
- Het fungeren als lijnverantwoordelijke voor het team
- Het adviseren van de wethouder
Resultaat
De twee teams zijn samengevoegd tot een nieuw team Mobiliteit en Parkeren met vastgestelde vorm van samenwerken en vergaderen. Ook is een nieuwe formatie gevonden die een uitbreiding met 50% van het team mogelijk maakte. Het combineren van de thema’s mobiliteit en parkeren geeft meer slagkracht aan de mobiliteitsstransitie. Het team Mobiliteit en Parkeren werkt hier onder leiding van een teammanager in vaste dienst elke dag aan.