XTNT-Logo
Menu
Search
Close this search box.

Fietsstimulering Rotterdam

Integrale wijkaanpak zorgt voor meer nieuwe fietsers in Rotterdam

Een fiets is meer dan alleen een manier om van A naar B te komen. Fietsen draagt bij aan je zelfstandigheid, zelfredzaamheid, gezondheid en vrijheid. Maar niet voor elke Rotterdammer is fietsen vanzelfsprekend, vooral niet in bepaalde wijken. Samenwerking op wijkniveau is nodig om ervoor te zorgen dat fietsen voor iedereen een laagdrempelige optie wordt. Met de nieuwe wijkfietspunten in Rotterdam wordt elke Rotterdammer letterlijk en figuurlijk in het zadel geholpen.

Opgave

Alle Rotterdammers veilig op de fiets; dat is het streven van de gemeente Rotterdam. Maar lang niet alle Rotterdammers hebben en/of gebruiken de fiets. Daarom heeft de gemeente Rotterdam behoefte aan een vernieuwde en complete fietsaanpak. Eentje die zich richt op kunnen, willen en blijven fietsen via verschillende wijkfietspunten. Het idee van zo’n wijkfietspunt: samen met lokale partners in de wijk (denk aan sport- en welzijnsorganisaties en scholen) zorgen dat fietsen laagdrempelig en toegankelijk is voor iedereen.

Vraag van de opdrachtgever

Maar hoe ziet zo’n wijkaanpak voor fietsen er dan uit? De gemeente Rotterdam vroeg XTNT om hulp. Met onze expertise in procesbegeleiding en inhoudelijke kennis van fietsstimulering, zorgen we ervoor dat de Rotterdamse wijkfietspunten van de grond komen.

Aanpak van XTNT

We begonnen in drie Rotterdamse wijken waar nog relatief weinig wordt gefietst: Charlois, Feijenoord en Rozenburg. Hier toverden we bestaande buurthuizen om tot wijkfietspunten. Dat ging als volgt:  

  • Om te fietsen heb je natuurlijk wel een fiets nodig. Hiervoor richtten we de Fietsbank op, waar Rotterdammers gratis een tweedehandsfiets kunnen krijgen.
  • Vervolgens moet je daadwerkelijk kunnen fietsen. De wijkfietspunten ontvangen les- en communicatiemateriaal en er worden vrijwilligers opgeleid om fietslessen te kunnen geven. Zo worden fietslessen structureel onderdeel van het (welzijns)aanbod in de wijk.
  • Tot slot is er ook aandacht voor blijven fietsen door het aanbod van fietsactiviteiten bij de wijkfietspunten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan fietsonderhoudspunten of het organiseren van fietsfestijnen. Het aanbod is op elk wijkfietspunt net anders, want ook elke wijk is natuurlijk weer anders.

Resultaat

De eerste wijkfietspunten zijn een succes, daarom rollen we deze aanpak verder uit in 2024. Het doel: 10 wijkfietspunten in de stad Rotterdam. Door met fietsstimulering aan te sluiten op de lokale netwerken in de wijk, wordt willen, kunnen en blijven fietsen voor steeds meer Rotterdammers mogelijk. Zo leveren we – met het hele Rotterdamse fietsstimuleringsteam – een bijdrage aan ‘alle Rotterdammers veilig op de fiets’.

Betrokken teamlid

Henriëtte

Adviseur

Meer weten?

Neem contact met ons op!