De opgave
Na jaren van intensief gebruik was de fundering van de Grote Kruising verzwakt. Een grondige opknapbeurt was essentieel om de veiligheid en doorstroming te blijven garanderen. Werken aan een drukke weg brengt natuurlijk altijd hinder met zich mee. Het bereikbaar houden van de regio tijdens de werkzaamheden, was dan ook een flinke uitdaging.
De vraag van de opdrachtgever
Om de hinder te beperken, werd XTNT ingeschakeld. Van A tot Z zorgden we voor een passende bereikbaarheidsaanpak. Onze expertises verkeerskunde, communicatie en onderzoek/data kwamen hier uitstekend van pas.
Aanpak van XTNT
Onze bereikbaarheidsaanpak bestond uit verschillende communicatiestrategieën en bijbehorende verkeersmaatregelen:
- In de voorbereidende fase werkten we mee aan het ontwerpen van de fasering, de omleidingsroutes en het bebordingsplan.
- Ook ging XTNT voortvarend aan de slag met innovatieve bereikbaarheidscommunicatie. We ontwikkelden een communicatiestrategie die per bestemming en vervoersmiddel specifieke, begrijpelijke en duidelijke informatie bood. Deze strategie bestond uit drie onderdelen om de weggebruikers te informeren over de hinder:
- Een projectwebsite;
- Notificaties in apps als Flitsmeister en Waze
- Een locatie specifieke advertentie via de digitale radio
- Tot slot hield XTNT bij wat er met de verkeerssituatie gebeurde voor, tijdens en na de werkzaamheden. Dit deden we door te kijken naar de verkeersgegevens ter plaatse en door te monitoren wat er op social media over de hinder werd gepost.
Resultaat
De reconstructie is succesvol verlopen en de inspanningen van XTNT wierpen hun vruchten af. Tijdens de werkzaamheden was de reistijd zelfs korter dan in de reguliere situatie. Geen wonder dat de feedback van de weggebruikers dan ook overwegend positief was. “Kan de situatie niet altijd zo blijven?” is één van de commentaren die we vaak online voorbij zagen komen. Een mooier compliment kunnen wij ons niet bedenken!