XTNT-Logo
Menu
Search
Close this search box.
XTNT-Nieuws-Boodschappenopdefiets

Boodschappen doen met de fiets, dat past toch nooit?

Veel mensen gaan met de auto naar het winkelcentrum om boodschappen te doen. Voornaamste reden: zij denken dat zij de boodschappen niet kunnen meenemen op de fiets. Vaak passen die boodschappen echter prima in een fietstas, mensen zijn zich daar echter niet van bewust. Reden voor ontwikkeling van een interventie! Onze oud-stagiaire voerde gedragsonderzoek uit in Zuid-Limburg, en samen met ons fietsteam van Zuid-Limburg Bereikbaar ontwikkelden we een interventie. Weten hoe we dit gedaan hebben en wat het resultaat is? Lees dan vooral verder!  

Eerst onderzoek

Hoe krijg je mensen zover dat ze de auto laten staan en te voet of met de fiets naar het winkelcentrum gaan? Dat was de vraag die onze voormalige stagiaire Izy Theunissen heeft vastgepakt. Samen met Zuid-Limburg Bereikbaar formuleerden we het onderzoeksdoel: onderzoek of mensen overwegen om (vaker) met de fiets naar het winkelcentrum te gaan en welke drijfveren en weerstanden hierbij een rol spelen. Wat bleek? De grootste weerstand om de fiets te pakken, zat hem in een praktische reden: denken dat je te veel boodschappen hebt om mee te nemen op de fiets. Een weerstand die we allemaal wel kennen. Er was echter nog geen interventie die op deze weerstand inspeelde. 

Interventie ontwikkeld en getest bij winkelcentrum Eijsden

De gemeente Eijsden-Margraten en de lokale ondernemers willen zich inzetten voor een gezondere en veiligere leefomgeving rondom het winkelcentrum Eijsden. Daarom wilde gemeente graag meewerken aan het gedragsonderzoek in mei 2023. De nieuwe interventie is begin september 2023 getest bij winkelcentrum Eijsden.  

Onderdeel 1: aandacht vragen

In samenwerking met de gemeente Eijsden-Margraten en lokale ondernemers werden inwoners uitgedaagd om de proef op de som te nemen tijdens de ‘Past het’ challenge. Hun taak? In slechts 1 minuut tijd zoveel mogelijk boodschappen in een fietstas stoppen. Wie de meeste boodschappen in de tas krijgt, wint de tas én de boodschappen, die zijn gesponsord door lokale winkeliers. 

Onderdeel 2: inspelen op faciliteiten

Natuurlijk is er meer nodig om mensen te stimuleren om met de fiets in plaats van de auto te gaan winkelen of boodschappen te doen. Mensen werden zich door onderdeel 1 bewust dat zo’n fietstas toch best wel handig is. Met onderdeel 2 zorgden we ervoor dat mensen ook de juiste instrumenten hebben om het gewenste gedrag te kunnen vertonen. We zorgden dat zij makkelijker de stap konden zetten naar aanschaf van de fietstas. Inwoners van Eijsden, Oost-Maarland, Gronsveld, Mariadorp en Rijckholt konden een voucher t.w.v. €40,- downloaden voor korting op een nieuwe fietstas. Dit werd opgezet in samenwerking met lokale rijwielhandelaar Bike Service Eijsden. 

Onderzoek: eerste animo was veelbelovend

De pilot is ondertussen afgerond en wordt geëvalueerd. Eerste resultaten zijn goed: maar liefst 86 mensen hebben de voucher gedownload. 46 van hen leverden de voucher in en kochten een nieuwe fietstas bij de fietsenwinkel. Natuurlijk wil Zuid-Limburg Bereikbaar weten in hoeverre deze 46 mensen vaker zijn gaan fietsen naar het winkelcentrum. Ook willen we weten waarom mensen de voucher wel hebben gedownload maar niet gebruikt. We verwachten de resultaten eind dit jaar en kunnen dan meer zeggen over de effectiviteit van deze interventie.  

Bron: Zuid-Limburg Bereikbaar

Meer weten?

Heb je vragen of verdere interesse in dit onderwerp? Vul dan het onderstaande contactformulier in. Wij zorgen dan dat de juiste collega binnen een week contact met je opneemt. De koffie staat klaar!